Cramer krijgt steun voor stillere banden

Minister Jacqueline Cramer (PvdA) van Ruimte en Milieu wil dat auto's over een paar jaar alleen nog op stille banden rijden. Vandaag kreeg de minister steun in Europa voor haar plan.

Jaarlijks zouden driehonderd duizend mensen in Nederland verlost worden van ernstige geluidshinder als auto’s op stille banden rijden. Daarbij komt dat alleen in Nederland al tweehonderd miljoen euro kan worden bespaard omdat het Rijk onder meer minder geluidsschermen hoeft te bouwen. Ongeveer 35 procent van de Europese bevolking ondervindt ernstige hinder van verkeerslawaai. Dit veroorzaakt gezondheidsschade. Banden van auto’s vormen de belangrijkste bron van verkeerslawaai op drukke wegen; ze vormen de dominante geluidsbron vanaf snelheden van 30-40 kilometer per uur. De techniek om stille banden te maken bestaat al. Met stille banden wordt het verkeer de helft stiller dan nu. Uit recent onderzoek, uitgevoerd in opdracht van de Europese Commissie, blijkt dat stille banden even zuinig en veilig zijn als banden die voor twee keer zo veel lawaai zorgen. Cramer kreeg de steun van lidstaten Duitsland, Zweden, Italië, Frankrijk en Oostenrijk. Ook de Europese Commissie (EC) liet weten voorstander te zijn van het voorschrijven van stille banden. Naar verwachting komt de EC medio volgend jaar met een uitgewerkt voorstel.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Cramer krijgt steun voor stillere banden - Automobielmanagement.nl

Cramer krijgt steun voor stillere banden

Minister Jacqueline Cramer (PvdA) van Ruimte en Milieu wil dat auto's over een paar jaar alleen nog op stille banden rijden. Vandaag kreeg de minister steun in Europa voor haar plan.

Jaarlijks zouden driehonderd duizend mensen in Nederland verlost worden van ernstige geluidshinder als auto’s op stille banden rijden. Daarbij komt dat alleen in Nederland al tweehonderd miljoen euro kan worden bespaard omdat het Rijk onder meer minder geluidsschermen hoeft te bouwen. Ongeveer 35 procent van de Europese bevolking ondervindt ernstige hinder van verkeerslawaai. Dit veroorzaakt gezondheidsschade. Banden van auto’s vormen de belangrijkste bron van verkeerslawaai op drukke wegen; ze vormen de dominante geluidsbron vanaf snelheden van 30-40 kilometer per uur. De techniek om stille banden te maken bestaat al. Met stille banden wordt het verkeer de helft stiller dan nu. Uit recent onderzoek, uitgevoerd in opdracht van de Europese Commissie, blijkt dat stille banden even zuinig en veilig zijn als banden die voor twee keer zo veel lawaai zorgen. Cramer kreeg de steun van lidstaten Duitsland, Zweden, Italië, Frankrijk en Oostenrijk. Ook de Europese Commissie (EC) liet weten voorstander te zijn van het voorschrijven van stille banden. Naar verwachting komt de EC medio volgend jaar met een uitgewerkt voorstel.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding