Eurlings wil niet helemaal af van BPM

De BPM-belasting die bij de aanschaf van een auto moet worden betaald, verdwijnt mogelijk niet helemaal.

Verkeersminister Camiel Eurlings liet vandaag in de Tweede Kamer de mogelijkheid open dat de BPM voor een deel (tien tot vijftien procent) intact blijft, melden Nu.nl en ANP. Minister Eurlings’ eigen partij, het CDA, eist volledige afschaffing van de belasting (nu 42,3 procent van de aanschafprijs). Fractiewoordvoerder Ger Koopmans voorspelde dat anders de steun voor de kabinetsplannen voor een kilometerheffing vanaf 2011 verdwijnt. Volgens de minister moet de afschaffing van de BPM worden afgewogen tegen de effecten op de overheidsfinanciën en het milieu. Ook de PvdA wil er niet helemaal van af, gezien de grote risico’s voor de schatkist. De BPM-inkomsten bedroegen vorig jaar circa 3,4 miljard euro en stijgen dit jaar naar ongeveer 3,6 miljard. Het kabinet wil de kilometerheffing in 2011 invoeren, te beginnen met het vrachtverkeer; vanaf 2012 volgt geleidelijk het personenvervoer. De vervoersbranche vindt dat onlogisch en voorspelt dat de files niet afnemen. Volgens Eurlings echter is de transportsector al gewend met ingewikkelde heffingapparatuur te werken. Duitsland kent al een paar jaar Maut, een tolheffing voor trucks. Frankrijk en de Benelux bereiden bovendien een heffing voor het vrachtverkeer voor.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Eurlings wil niet helemaal af van BPM - Automobielmanagement.nl

Eurlings wil niet helemaal af van BPM

De BPM-belasting die bij de aanschaf van een auto moet worden betaald, verdwijnt mogelijk niet helemaal.

Verkeersminister Camiel Eurlings liet vandaag in de Tweede Kamer de mogelijkheid open dat de BPM voor een deel (tien tot vijftien procent) intact blijft, melden Nu.nl en ANP. Minister Eurlings’ eigen partij, het CDA, eist volledige afschaffing van de belasting (nu 42,3 procent van de aanschafprijs). Fractiewoordvoerder Ger Koopmans voorspelde dat anders de steun voor de kabinetsplannen voor een kilometerheffing vanaf 2011 verdwijnt. Volgens de minister moet de afschaffing van de BPM worden afgewogen tegen de effecten op de overheidsfinanciën en het milieu. Ook de PvdA wil er niet helemaal van af, gezien de grote risico’s voor de schatkist. De BPM-inkomsten bedroegen vorig jaar circa 3,4 miljard euro en stijgen dit jaar naar ongeveer 3,6 miljard. Het kabinet wil de kilometerheffing in 2011 invoeren, te beginnen met het vrachtverkeer; vanaf 2012 volgt geleidelijk het personenvervoer. De vervoersbranche vindt dat onlogisch en voorspelt dat de files niet afnemen. Volgens Eurlings echter is de transportsector al gewend met ingewikkelde heffingapparatuur te werken. Duitsland kent al een paar jaar Maut, een tolheffing voor trucks. Frankrijk en de Benelux bereiden bovendien een heffing voor het vrachtverkeer voor.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding