Het ministerie van Financiën maakte een pas op de plaats, omdat staatssecretaris De Jager tegen volledige afschaffing van de BPM is; het ministerie van verkeer daarentegen wil juist wél een algehele streep halen door deze belasting. Die maatregel speelt een sleutelrol in de komst van kilometerheffing. Eerder al had Bovag besloten het akoord pas te ondertekenen als er duidelijkheid is over de fiscale plannen van de overheid inzake mobiliteit – inclusief volledige afbouw van de BPM. Zo lang er geen overeenstemming is tussen de bewindslieden van VROM, Verkeer en Financiën, zoals gisteren werd aangetoond, is die duidelijkheid er niet. Bovag is dan ook niet rouwig om het uitstel. De belangenorganisatie wil pas een milieuakkoord tekenen als duidelijk is hoe de langetermijnvisie van de overheid inzake vergroening van de autobelastingen er uitziet. Om die reden houden andere organisaties die betrokken zijn bij het akkoord inmiddels ook een slag om de arm. Volgens de Bovag tornt het ministerie van Financiën aan de uitgangspunten van het Plan Nouwen voor invoering van de kilometerprijs en zet het daarmee het draagvlak voor de kilometerprijs op het spel. Bovag-directeur Koos Burgman: ‘We hopen van ganser harte dat minister Eurlings, die in principe wél voor volledige afbouw van de BPM is en die sterk hecht aan maatschappelijk draagvlak voor de kilometerprijs, zijn collega’s op Financiën alsnog weet te overtuigen van de noodzaak de BPM volledig af te bouwen.”