Geld van Bovag voor sloop Amsterdamse auto’s

De Bovag wil grif meebetalen aan de Amsterdamse sloopregeling voor oude auto’s. Dat verwacht wethouder Tjeerd Herrema (Verkeer) van de hoofdstad die daarover met Bovag in gesprek is.

Herrema hoopt op financiële steun bij de opkoopregeling voor Amsterdammers die met hun oude, vervuilende auto’s volgend jaar niet meer binnen de ring A10 mogen komen. Met Bovag en RAI Vereniging praat hij daarom over een gezamenlijke sloopregeling.   Bovag-woordvoerder Mark van Dansik bevestigt de besprekingen tegenover Het Parool. ”We hebben nog steeds een voorkeur voor een landelijke regeling maar we willen ook lokale initiatieven ondersteunen.”  Wethouder Herrema zei bij het VVD-politiek café De Libertijn: ”We zijn samen bezig een sloopregeling te ontwikkelen, die ook breder gebruikt kan worden dan in ons gebied.”    De autobranche heeft daarbij expertise in te brengen maar ook veel geld. Zo heeft de branche nog een reservepot van 160 miljoen euro voor de sloop van auto’s ouder dan 1995, waarvoor nooit een verwijderingsbijdrage is betaald. Van Dansik bevestigt dat de branche ‘onder meer’ daaruit kan putten. Maar de autobranche heeft ook een duidelijk belang bij zo’n opkoopregeling. Met zo’n slooppremie hoopt men dat veel bezitters hun oude auto inruilen voor een nieuwe, weet Herrema, die eerder dacht aan een premie van 500 tot 1500 euro.   Bovag en RAI Vereniging ijveren al jaren voor een sloopregeling. ”Oude auto’s worden dan ingeruild voor nieuwere auto’s. Dat is vanuit milieuoogpunt een goede zaak,” zegt Van Dansik. Maar in politiek Den Haag krijgen ze niet echt voet aan de grond. Ook daar bood de branche aan om mee te betalen. ”Eén euro van ons, één van Cramer,” herinnert Van Dansik zich.   In De Libertijn zei Herrema verder dat zijn gedachten zo langzamerhand niet meer uitgaan naar het bouwjaar 1992 als grens voor auto’s die zich al dan niet binnen de ring mogen vertonen. In plaats daarvan overweegt hij de euronorm centraal te stellen. Voor een deel valt dat overigens samen, omdat in 1992 voor het eerst nieuwe auto’s verplicht werden om aan een euronorm te voldoen.   In De Libertijn moest Herrema zijn verkeersplannen en de verhoging van de parkeertarieven gisteren verdedigen tegen VVD-Kamerlid Paul de Krom en VVD-gemeenteraadslid Robert Flos. De Krom noemde het ‘van de gekken dat ieder links gemeentebestuur straks naar willekeur auto’s uit de stad mag weren’. Hij verwacht dat Eurlings daarom een streep zal halen door de Amsterdamse plannen. ”En anders gaan wij er in de Tweede Kamer dwars voor liggen.” Hij rekent daarbij op steun van de fracties van CDA en SP; samen met de VVD een ruime meerderheid in de Tweede Kamer.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Geld van Bovag voor sloop Amsterdamse auto’s - Automobielmanagement.nl

Geld van Bovag voor sloop Amsterdamse auto’s

De Bovag wil grif meebetalen aan de Amsterdamse sloopregeling voor oude auto’s. Dat verwacht wethouder Tjeerd Herrema (Verkeer) van de hoofdstad die daarover met Bovag in gesprek is.

Herrema hoopt op financiële steun bij de opkoopregeling voor Amsterdammers die met hun oude, vervuilende auto’s volgend jaar niet meer binnen de ring A10 mogen komen. Met Bovag en RAI Vereniging praat hij daarom over een gezamenlijke sloopregeling.   Bovag-woordvoerder Mark van Dansik bevestigt de besprekingen tegenover Het Parool. ”We hebben nog steeds een voorkeur voor een landelijke regeling maar we willen ook lokale initiatieven ondersteunen.”  Wethouder Herrema zei bij het VVD-politiek café De Libertijn: ”We zijn samen bezig een sloopregeling te ontwikkelen, die ook breder gebruikt kan worden dan in ons gebied.”    De autobranche heeft daarbij expertise in te brengen maar ook veel geld. Zo heeft de branche nog een reservepot van 160 miljoen euro voor de sloop van auto’s ouder dan 1995, waarvoor nooit een verwijderingsbijdrage is betaald. Van Dansik bevestigt dat de branche ‘onder meer’ daaruit kan putten. Maar de autobranche heeft ook een duidelijk belang bij zo’n opkoopregeling. Met zo’n slooppremie hoopt men dat veel bezitters hun oude auto inruilen voor een nieuwe, weet Herrema, die eerder dacht aan een premie van 500 tot 1500 euro.   Bovag en RAI Vereniging ijveren al jaren voor een sloopregeling. ”Oude auto’s worden dan ingeruild voor nieuwere auto’s. Dat is vanuit milieuoogpunt een goede zaak,” zegt Van Dansik. Maar in politiek Den Haag krijgen ze niet echt voet aan de grond. Ook daar bood de branche aan om mee te betalen. ”Eén euro van ons, één van Cramer,” herinnert Van Dansik zich.   In De Libertijn zei Herrema verder dat zijn gedachten zo langzamerhand niet meer uitgaan naar het bouwjaar 1992 als grens voor auto’s die zich al dan niet binnen de ring mogen vertonen. In plaats daarvan overweegt hij de euronorm centraal te stellen. Voor een deel valt dat overigens samen, omdat in 1992 voor het eerst nieuwe auto’s verplicht werden om aan een euronorm te voldoen.   In De Libertijn moest Herrema zijn verkeersplannen en de verhoging van de parkeertarieven gisteren verdedigen tegen VVD-Kamerlid Paul de Krom en VVD-gemeenteraadslid Robert Flos. De Krom noemde het ‘van de gekken dat ieder links gemeentebestuur straks naar willekeur auto’s uit de stad mag weren’. Hij verwacht dat Eurlings daarom een streep zal halen door de Amsterdamse plannen. ”En anders gaan wij er in de Tweede Kamer dwars voor liggen.” Hij rekent daarbij op steun van de fracties van CDA en SP; samen met de VVD een ruime meerderheid in de Tweede Kamer.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding