Dat maakten verantwoordelijk wethouders Tjeerd Herrema (Verkeer en Vervoer) en Marijke Vos (Milieu) op 19 mei bekend. Eerder nog kondigden de politici aan dat auto’s op benzine en lpg van vóór 1992 uit de stad moesten verdwijnen. Doel hiervan is de luchtkwaliteit in Amsterdam te verbeteren. De plannen stuitten op forse kritiek, onder anderen van minister Camiel Eurlings (Verkeer).   In het definitieve plan, waarover de gemeenteraad van Amsterdam nog moet beslissen, staat nu dat het toelatingscriterium voor de zogeheten milieuzone (het gebied binnen de A10) de euronorm wordt. Die geeft namelijk de daadwerkelijke vervuiling van een auto aan. Controle vindt plaats op basis van het kenteken, aldus Het Parool.In het plan maken de wethouders een uitzondering voor oldtimers, aangepaste voertuigen voor gehandicapten en garagebedrijven. Autobezitters die in de milieuzone wonen en een laag inkomen hebben, kunnen verder in aanmerking komen voor een speciale kredietregeling.   Op 1 oktober moet de milieuzone voor vrachtwagens ingaan. De maatregelen voor personenauto’s en bestelbussen gelden vanaf eind volgend jaar, als het aan het stadsbestuur ligt. De aanpak is volgens Herrema en Vos hard nodig. Uit cijfers van de GGD blijkt dat de luchtkwaliteit in de stad niet verbetert en dat op diverse plekken de normen voor uitstoot van fijnstof en stikstofdioxide worden overschreden. Dat is slecht voor de gezondheid van de inwoners maar ook voor de ontwikkeling van bouwprojecten in de stad.