Kern ervan is dat alle autobedrijven met een RDW-erkenning verplicht worden om  tellerstanden structureel vast te leggen in de database van de Nationale Auto Pas. Dus niet alleen bij de APK maar ook bij andere contactmomenten, zoals bij reparatie en onderhoud of inkoop van occasions.

Op komst is ook een erkenningsregeling voor bedrijven die tellerstanden wijzigen. Ze zullen verplicht worden, met de RDW als toezichthouder, zo’n erkenning aan te vragen. Dit procedurele middel moet helpen fraudeurs een halt toe te roepen. Verder wil Eurlings kentekenhouders verantwoordelijk maken voor de stand van hun kilometerteller. Ze zullen zich niet langer kunnen beroepen op overmacht of onwetendheid. Bij iedere tenaamstelling van het voertuig – in het autobedrijf of op het postkantoor – wordt voortaan automatisch de kilometerstand gecheckt. Dit vangnet moet bijna-transacties met gemanipuleerde tellers tegenhouden.

De reeks voorstellen is gebaseerd op een adviesrapport dat de Stichting NAP en de RDW in juli 2007 voorlegden aan het ministerie. Komende woensdag overlegt minister Eurlings met de vaste kamercommissie voor Verkeer & Waterstaat. Insiders spreken van een doorbraak, omdat de overheid tellerfraude jarenlang heeft beschouwd als een probleem van de branche en niet van de overheid. Door aanhoudend lobbywerk in Den Haag en een proefproces (twee jaar terug) kwam het thema toch op de politieke agenda.

Tellerfraude berokkent volgens de Stichting NAP jaarlijks zo’n achthonderd miljoen euro schade aan de overheid, verzekeraars en autohandel.