Het kabinet echter houdt vast aan de huidige methode, aangezien die volgens onderzoeksbureau SEOR toch de beste stimulans is. Het ‘Rapport Evaluatie Benzineveiling’, dat SEOR opstelde in opdracht van de overheid, is vandaag aangeboden aan de Tweede Kamer.

Volgens SEOR is het streven om de concurrentie te verhogen weliswaar mislukt, maar is voortzetting niettemin de minst slechte keus. Ook Bessembinders, secretaris van Bovag Tankstations, vindt dat het "handjevol nieuwe toetreders geen netwerk van betekenis" heeft opgeleverd langs de rijksweg. De dominante positie van de grote oliemaatschappijen is in tact gebleven, zegt Bessembinders. "Partijen die wel enige tegenkracht kunnen bieden, slaan hun slag niet tijdens een veilingronde, maar kopen hele netwerken buiten de veiling om op."

Midden jaren negentig besloot de overheid dat meer concurrentie in de tankstationbranche wenselijk was, vooral langs de rijkswegen. Vijf maal werden vergunningen geveild om een tankstation langs de snelweg te mogen exploiteren. Vooral het veilingreglement is volgens Bovag Tankstations de oorzaak dat echt nieuwe partijen zijn uitgebleven. Volgens die regeling moet een partij die het hoogste bod uitbrengt op een eigen locatie, het verschil betalen tussen het eigen winnende bod en het op één na hoogste bod – met een maximum van dertig procent van dat eigen bod. Dat topdeel gaat naar de Staat. "Die topdeelregeling was juist bedoeld om exorbitante biedingen van vergunninghouders op het eigen tankstation tegen te gaan, maar in de praktijk blijkt dat niet te werken", zegt Bessembinders.

Tot tevredenheid van Bovag adviseert SEOR meer informatie in het biedboek op te nemen. Dat moet   nieuwkomers en buitenstaanders in staat stellen een beter onderbouwd bod op een locatie uit te brengen. Ook het toestaan van een tweede merknaam op dezelfde locatie is een maatregel die Bovag al eerder voorstelde. Een nieuwe reductieverplichting (waarbij grote maatschappijen hun aandeel langs de rijksweg gemaximeerd zien) vindt Bovag een goede manier om zelfstandige ondernemers en andere nieuwkomers kansen te geven.