Effectief betekent het niet vernieuwen van de BER dat de regeling vervalt. In dat geval zou de autobranche geen bijzondere uitzonderingsregels meer hebben, waardoor ze onder dezelfde regels komt te vallen die voor alle andere branches gelden. En dat is schadelijk voor consument en autobedrijven, meent Eckhardt.

Bovag heeft meerdere keren geprobeerd hierover in gesprek te komen met eurocommissaris Neelie Kroes. Maar elk verzoek tot een gesprek zou categorisch zijn afgewezen. Eckhardt tijdens het jaarcongres, eerder vandaag in Aalsmeer: "We hebben sterk de indruk dat de Europese Commissie haar oren veel te veel laat hangen naar de autofabrikanten. Hun sterke lobby heeft Kroes Oost-Indisch doof gemaakt. Daarom doen we nu een klemmend beroep op de Nederlandse regering om de eurocommissaris hier op aan te spreken. Ze moet haar verantwoordelijkheid nemen en in de bres springen voor consument én het mkb, dat is immers de motor van de economie. Ze maakt een historische fout als ze de BER schrapt."

Gastspreker minister Camiel Eurlings zegde toe de handhaving van de BER bij Kroes te bepleiten.