De auto’s moeten over een periode van drie jaar geleverd worden. ”Een heel belangrijke opdracht die natuurlijk erg van pas komt in deze moeilijke tijden,” zegt een woordvoerder van Jaguar die er niet bij vertelt hoeveel de Chinezen voor de wagens neer tellen. De deal werd getekend tijdens een bezoek van de Chinese minister voor handel Chen Deming aan Londen.

De megadeal betekent natuurlijk niet dat Jaguar en Land Rover nu voorlopig gered zijn. Moederbedrijf Tata, ook eigenaar van ons eigen Corus, wil nog steeds een paar miljard overheidssteun van de Britse regering om de beide merken te laten overleven. Tata dreigt ondertussen binnen niet al te lange tijd haar eigen autodochters maar ook andere Europese fabrikanten verder te ondermijnen. Het Indiase bedrijf liet immers in Genève de eerste Europese versie zien van de Nano, het goedkoopste autootje ter wereld. In Europa moet het wagentje nog altijd vijfduizend euro kosten, bijna drie keer zo veel als in India zelf, maar dat komt vooral doordat de Europeanen allerlei veiligheidseisen stellen. Tata hoopt de World Nano desalniettemin binnen niet al te lange tijd in de Europese showrooms te hebben, in ieder geval ruim voordat de huidige economische crisis weer is afgelopen.