Sinds een week krijgen klanten voor de inruil van een auto van minimaal tien jaar oud een premie van 750 tot 1750 euro. Zij moeten dan wel een andere auto kopen die in 2002 of later is gemaakt.

De maatregel is ingesteld door het kabinet en de autobranche. Door minder oude auto’s op de weg te hebben moet de uitstoot van schadelijke stoffen verminderen. Maar het is niet alleen een milieumaatregel. Het inruilen moet ook de autobranche die het moeilijk heeft, stimuleren. Burgman noemt de regeling een erg welkome impuls.

De Bovag wil het slopen van verouderde auto’s versnellen. Provincies zouden bovenop de nu geldende premies nog een extra premie moeten geven.

Nederland telt 872.979 auto’s die in aanmerking komen voor de sloopregeling, blijkt uit een wagenparkanalyse van dataleverancier RDC. Al deze auto’s voldoen aan de eisen die overheid stelt aan het ontvangen van de premie.

Het gaat om tien procent van het totale wagenpark in Nederland. Deze auto’s voldoen aan alle eisen. Zo moet de te slopen auto voorzien zijn van een APK-keuring die nog minimaal drie maanden geldt, sinds 1 maart 2008 op dezelfde naam staan en het goede bouwjaar hebben.

De website nationalesloopregeling.nl werd al door ruim zes miljoen mensen bezocht. Deze cijfers laten zien dat de sloopregeling een succesvolle start achter de rug heeft. De komende maanden zal duidelijk worden of de sloopregeling de autoverkopen uit het slop weet te trekken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding