De Monti-regeling loopt af op 31 mei 2010. De bedoeling is nu de huidige regeling zoals die betrekking heeft op de verkoop van nieuwe auto’s te verlengen tot 31 mei 2013. Daarna wil de Commissie de algemene regels van kracht laten worden, maar wel voorzien van enkele specifieke richtsnoeren. Men koos voor 2013 om de dealerbedrijven de gelegenheid te geven zioch aan te passen aan het nieuwe regime.

Voor wat betreft de aftersaleszaken eindigt de huidige regeling ook op 31 mei 2010 en daarna zullen meteen de algemene regels van kracht worden. Maar ook hier zal sprake zijn van enkele speciale richtsnoeren en of een specifieke verordening.
De koepelorganisatie van Europese autofabrikanten Acea roept de Europese Commissie op snel met de regeling voor de toekomstige distributie en service van auto’s te komen want de autoindustrie heeft behoefte aan zekerheid, duidelijkheid en voorspelbaarheid.
Acea is het met de commissie eens dat de concurrentie in de autobranche zeker zo intens is als in andere sectoren. En dat effect wordt vooral veroorzaakt door algemene regels en concurrentiewetgeving, vindt ook Acea. "Daarom is er geen reden een aparte regeling voor de autosector die strenger en gecompliceerder is te handhaven", aldus secretaris-generaal Ivan Hodac van Acea.
De koepelorganisatie van autofabrikanten zegt het met de EC eens te zijn dat de concurrentie op de markten voor de verkoop en service van auto’s in de afgelopen periode groter is geworden. De consumenten zouden daar ook van profiteren omdat ze vrij toegang hebben tot een groot aanbod van producten en een dicht netwerk van gekwalificeerde servicebedrijven tegen zeer concurrerende prijzen. Ook de prijzen in de verschillende lidstaten zijn dichter bij elkaar gekomen, constateert Acea, ondanks het verstorende effect van diverse belastingen die in veel lidstaten van kracht zijn.

 

Monti-specialist Caspar Rutten gaat in op de Block Exemption Regulation in AM nummer 14 van 7 augustus.