Martin Winterkorn, Volkswagen’s CEO garandeert dat Porsche, het tiende merk dat onder de vleugels van VW zal opereren, een zelfstandige divisie blijft, net als Audi.

Volkswagen zal zoals eerder bekend is gemaakt een aanteel van 49 procent nemen inPorsche AG. Porsche heeft een van iets meer dan vijftig procent van de VW-aandelen in handen.

Auto Union is voor kenners een bekende naam uit het verleden. Het bedrijf ontstond in 1932 uit een fusie van vier merken: Horch en de al samengesmolten merken Audi, DKW en Wanderer, elk vertegenwoordigd met een ring in het logo. De merknamen bleven in gebruik, alleen racewagens kregen de naam Auto Union. Auto Union was bekend van de Grand Prixwagens, die net als die van Mercedes Silver Arrows werden genoemd.

Na de Tweede Wereldoorlog bevond Auto Union, gevestigd in Schemnitz, Saksen, zich in de Russische zone. De communisten vonden de racewagens, die waren verstopt in een kolenmijn, en zetten die op transport naar Moskou, waar ze uit elkaar werden gehaald, zodat ingenieurs ze konden analyseren. In 1948 werd de naam Auto Union AG uit het bedrijvenregister van Schemnitz geschreven en daarmee was het bedrijf geliquideerd.

In 1949 bliezen ex-werknemers opnieuw met autoproductie op de locatie van de Audifabriek in Zwickau en Auto Union werd gevestigd in Ingolstadt met financiële hulp van Beieren en in het kader van het Marshall plan. In 1957 nam Mercedes-Benz een meerderheidsaandeel (87 procent), dat zeven jaar later werd verkocht aan Volkswagen.

In 1964 kocht Volkswagen de fabriek en de rechten op de naam Auto Union en in 1969 fuseerde Auto Union met NSU. In 1985 werd de naam Audi NSU Auto-Union AG voor het gemak afgekort tot Audi AG.