De positieve resultaten werden gisteren in het bijzijn van minister Eurlings (V&W) bekendgemaakt op het 2e Nationaal Congres Mobiliteitsmanagement in Den Haag, georganiseerd door de Taskforce Mobiliteitsmanagement (TFMM). Zes regio’s presenteerden hun bevindingen naar aanleiding van diverse pilotprojecten, waaronder het project Spitsmijden. Daarin werden automobilisten op het traject tussen Gouda en Den Haag (A12) beloond om niet tijdens de spits de auto te pakken. Voor een paar euro per maand (plus een korting op een eventueel treinabonnement) nam het aantal spitsritten van de achthonderd deelnemers met ruim vijftig procent af.
Ook een project in Utrecht om tijdens de spits mensen uit de trein te halen, meldt positieve resultaten: deelnemers die hun jaartrajectabonnement omruilden voor een dalurentrajectabonnement kregen als beloning ongeveer twintig procent van de abonnementsprijs retour. Met de werkgevers, die vaak degenen zijn die het abonnement betalen, was afgesproken dat de deelnemers het geld in eigen zak mochten steken. Minister Eurlings zei onder de indruk te zijn van alle resultaten. Het meent daadwerkelijk een omslag te zien in het denken over mobiliteit. "De machine begint te rollen. Er is heel lang over gepraat maar nu lijken alle partijen de noodzaak van mobiliteitsmanagement in te zien. De filedruk neemt af, en dat komt niet alleen door de recessie."
Net als Eurlings denkt ook Lodewijk de Waal, voorzitter van de taskforce, dat de kracht van zijn taskforce schuilt in het gegeven dat de projecten van ‘onderop’ worden geïnitieerd en niet vanuit Den Haag worden opgelegd. "Critici zeggen dat er teveel projecten zijn en het daardoor op een zooitje lijkt. Maar uiteindelijk zal de markt de beste initiatieven uitsorteren."

Meer hierover in AM nummer 17 van 25 september.