‘Angstig volgden honderdduizenden werknemers maandenlang de persoonlijke strijd tussen twee Duitse captains of industry, die weleens even zouden laten zien wie er wint. Om geld, macht of bedrijfsbelangen ging het daarbij allang niet meer.’ Porsche-baas Wendelin Wiedeking wordt neergezet als de man die het voortbestaan van Porsche én Volkswagen – samen goed voor bijna vierhonderdduizend werknemers wereldwijd – op het spel zette en uiteindelijk de werknemers van Porsche in een tranendal deed belanden. En dat terwijl het zo goed ging met Porsche, gaat de SP-analyse verder. ‘Zó goed, dat Wendelin Wiedeking vorg jaar een idee kreeg. Een geniaal idee. Een gigantisch plan dat zijn weerga niet kende: een overname van de vijftien keer zo grote autogrootmacht Volkswagen.’   Volkswagen had een ijzersterke grip op Porsche, en dat had Wiedeking nooit helemaal lekker gezeten. ‘Bovendien hadden bij Volkswagen de vakbonden een dikke vinger in de pap en tot overmaat van ramp gold dat ook voor de deelstaat Niedersachsen. Werknemers en overheid; niks voor Wiedeking. En dus opende hij als een ware investment banker de aanval op Volkswagen-aandelen.’ Maar toen kwam de crisis. Ineens bleek Porsches overnamekas drijfzand; ineens was er sprake van een schuld van zeven tot tien miljard. En ineens verscheen ook Ferdinand Piëch ten tonele, de grote man van Volkswagen. Piëch werd in de Porsche-dynastie nooit echt voor vol aangezien en zag nu de kans om wraak te nemen op degenen die hem jarenlang kleineerden, aldus de SP. ‘Oog voor bedrijfsbelangen hebben de heren niet meer, laat staan voor werknemersbelangen. Zo laat Piëch met bijtende ironie weten dat Volkswagen best bereid is om Porsche op te slokken teneinde de kleine broer uit de schulden te helpen. Woedend gaat Wiedeking vervolgens op zoek naar buitenlandse investeerders, om toch vooral ervoor te zorgen dat die gehate Piëch met zijn tengels van Porsche afblijft. Hij vindt zowaar nog iemand: sjeik Hamad bin Khalifa al-Thani uit het oliestaatje Qatar.’ Staatssteun krijgen lukt hem niet, en Wiedeking rest slechts een berg schulden, enorm gezichtsverlies en een uiterst wankele positie binnen het Porsche-concern, dat hij aan de rand van de afgrond bracht. Concludeert de SP: ‘In de wereld van Wendelin Wiedeking gaat het allang niet meer om geld, macht of vrouwen, want dat hebben ze allemaal al genoeg. In de wereld van de groot-industriëlen gaat het om ego’s, om trots en om vernedering van andere ego’s.’ Wiedking stapte op en Volkswagen lijfde Porsche in. ‘Het is aan te nemen dat Volkswagen flink het mes zal zetten in de Porsche-organisatie. Een afslanking van op z’n minst de verkoop- en ontwikkelingsafdelingen ligt voor de hand. Ook vragen experts zich hardop af of Volkswagen zelf zich niet vertild heeft aan de overname, nu de gehele autobranche door de crisis in de malaise zit.’