Wijziging belasting youngtimers teruggedraaid

De eerder aangenomen wet die regelde dat met ingang van 1 januari 2010 de bijtelling van youngtimers zou worden gebaseerd op cataloguswaarde in plaats van op de waarde in het economisch verkeer, is met ruime steun in de Tweede Kamer teruggedraaid.

Ict-ondernemer Wouter van Embden was het oneens met de maatregel en begon de website www.bijtellingyoungtimer.nl om steun te verwerven. MKB Nederland, VNO-NCW, Jong Management, ZZP Nederland en de Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs steunden het initiatief. Daarnaast meldden zich duizenden gedupeerden. Ernst Cramer, Tweede Kamerlid voor de ChristenUnie, stelde de oorspronkelijke maatregel voor. Hij raakte overtuigd van de aangevoerde argumenten en stelde daarom zelf een amendement op om de maatregel grotendeels weer terug te draaien. Afgelopen vrijdag 20 november 2009 werd dit gewijzigde wetsvoorstel met een ruime meerderheid in de Tweede Kamer aangenomen.

Met het nieuwe amendement wordt de grens voor bijtelling op basis van de waarde in het economische verkeer weer vijftien jaar zoals het was. Maar het bijtellingspercentage gaat wel van 25 naar 35 procent. Hiermee blijft het oorspronkelijk doel van de maatregel overeind terwijl de effecten voor de individuele berijder voor 96 procent worden geëlimineerd.

In november 2008 werd door de Kamer een amendement aangenomen dat aanvankelijk tot doel had om alleen de vrijstelling van houderschapsbelasting op oldtimers (>25 jaar) te beperken maar kort voor de stemming verscheen de verhoging van bijtelling op youngtimers in het gewijzigde amendement dat direct daarna aangenomen werd. Deze maatregel zorgde ervoor dat per 1 januari 2010 de bijtelling voor youngtimers gebaseerd zou worden op de cataloguswaarde terwijl dat eerder gebeurde op basis van de waarde in het economische verkeer (marktwaarde) van de auto. Het doel van deze wijziging was een verjonging van het wagenpark. Het ministerie van financiën berekende dat deze wijziging voor de overheid jaarlijks 21 miljoen euro extra aan belastinggeld zou opleveren. Maar onderzoek van bijtellingyoungtimer.nl wees uit dat het om 150 miljoen zou gaan. De gedupeerde ondernemers zagen bovendien door de maatregel een lastenverhoging van gemiddeld vijfhonderd euro netto per maand tegemoet.

In de maatregel was onvoldoende rekening gehouden met de nadelige effecten van de maatregel, vond Van Embden. Uit enquêtegegevens van bijtellingyoungtimer.nl bleek dat de meeste gedupeerden hun youngtimer namelijk zouden gaan verruilen voor een oldtimer of er een tweede auto bij zouden kopen voor privégebruik. Dit leidt tot zowel veroudering als vermeerdering van het wagenpark, terwijl de maatregel nu juist bedoeld was om het wagenpark te verjongen. Inmiddels zijn alle fracties in de Tweede Kamer overtuigd van de nadelige effecten.

Reacties

Wouter gefeliciteerd met dit mooie resultaat.
Gelukkig zijn er nog mensen die ergens voor gaan en vasthoudend zijn. Gr. Bart

Geplaatst door: Bart M op
Wijziging belasting youngtimers teruggedraaid - Automobielmanagement.nl

Wijziging belasting youngtimers teruggedraaid

De eerder aangenomen wet die regelde dat met ingang van 1 januari 2010 de bijtelling van youngtimers zou worden gebaseerd op cataloguswaarde in plaats van op de waarde in het economisch verkeer, is met ruime steun in de Tweede Kamer teruggedraaid.

Ict-ondernemer Wouter van Embden was het oneens met de maatregel en begon de website www.bijtellingyoungtimer.nl om steun te verwerven. MKB Nederland, VNO-NCW, Jong Management, ZZP Nederland en de Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs steunden het initiatief. Daarnaast meldden zich duizenden gedupeerden. Ernst Cramer, Tweede Kamerlid voor de ChristenUnie, stelde de oorspronkelijke maatregel voor. Hij raakte overtuigd van de aangevoerde argumenten en stelde daarom zelf een amendement op om de maatregel grotendeels weer terug te draaien. Afgelopen vrijdag 20 november 2009 werd dit gewijzigde wetsvoorstel met een ruime meerderheid in de Tweede Kamer aangenomen.

Met het nieuwe amendement wordt de grens voor bijtelling op basis van de waarde in het economische verkeer weer vijftien jaar zoals het was. Maar het bijtellingspercentage gaat wel van 25 naar 35 procent. Hiermee blijft het oorspronkelijk doel van de maatregel overeind terwijl de effecten voor de individuele berijder voor 96 procent worden geëlimineerd.

In november 2008 werd door de Kamer een amendement aangenomen dat aanvankelijk tot doel had om alleen de vrijstelling van houderschapsbelasting op oldtimers (>25 jaar) te beperken maar kort voor de stemming verscheen de verhoging van bijtelling op youngtimers in het gewijzigde amendement dat direct daarna aangenomen werd. Deze maatregel zorgde ervoor dat per 1 januari 2010 de bijtelling voor youngtimers gebaseerd zou worden op de cataloguswaarde terwijl dat eerder gebeurde op basis van de waarde in het economische verkeer (marktwaarde) van de auto. Het doel van deze wijziging was een verjonging van het wagenpark. Het ministerie van financiën berekende dat deze wijziging voor de overheid jaarlijks 21 miljoen euro extra aan belastinggeld zou opleveren. Maar onderzoek van bijtellingyoungtimer.nl wees uit dat het om 150 miljoen zou gaan. De gedupeerde ondernemers zagen bovendien door de maatregel een lastenverhoging van gemiddeld vijfhonderd euro netto per maand tegemoet.

In de maatregel was onvoldoende rekening gehouden met de nadelige effecten van de maatregel, vond Van Embden. Uit enquêtegegevens van bijtellingyoungtimer.nl bleek dat de meeste gedupeerden hun youngtimer namelijk zouden gaan verruilen voor een oldtimer of er een tweede auto bij zouden kopen voor privégebruik. Dit leidt tot zowel veroudering als vermeerdering van het wagenpark, terwijl de maatregel nu juist bedoeld was om het wagenpark te verjongen. Inmiddels zijn alle fracties in de Tweede Kamer overtuigd van de nadelige effecten.

Reacties

Wouter gefeliciteerd met dit mooie resultaat.
Gelukkig zijn er nog mensen die ergens voor gaan en vasthoudend zijn. Gr. Bart

Geplaatst door: Bart M op