Dat beweert professor Taco van Someren, hoogleraar Strategische Innovatie & Duurzaamheid, in Het Financieele Dagblad. Maar directeur Peter Janssen van de RAI Vereniging, weerspreekt dat met klem in een ingezonden brief in de krant. Van Someren schrijft dat minister Eurlings’ nieuwe systeem van kilometerheffing rechtvaardig lijkt maar dat er zeker ook kritiek op mogelijk is. De onzekerheid over de werkelijke milieuvoordelen, de invoeringkosten en operationele kosten van het gehele afrekensysteem en de ongelijke systemen binnen de EU zouden eigenlijk nog nader onderzocht moeten worden. Om over het daadwerkelijke effect op de files en de vervanging van het opcentensysteem van de provincies nog maar te zwijgen, betoogt Van Someren.

Maar, zegt hij, er is één aspect waarop noch de beleidsmaker noch de automobilist invloed hebben: de netto aanschafprijs van de auto. Die gaat dus stijgen volgens hem omdat de dealers straks ook winst willen maken. ‘Het is toch opmerkelijk dat Eurlings de fabrikanten is vergeten. Zijn belofte en argumenten dat de overgang naar het nieuwe regime uiteindelijk kostenneutraal zal geschieden en dat de kosten voor de consument bij het gebruik van de auto komen te liggen, snijden dus geen hout. De aanschaf en het gebruik worden duurder.’

Janssen vindt dat de stelling van Van Someren van weinig realiteitszin getuigt. ‘Natuurlijk worden auto’s goedkoper als de bpm wordt afgeschaft, dat moge duidelijk zijn. Daaraan zonder meer de conclusie koppelen dat de fabrikanten en importeurs de netto prijzen van auto’s zullen gaan verhogen is feitelijk onjuist.’ De nettoprijzen van auto’s in Nederland zijn over het algemeen niet anders dan in de rest van de EU, betoogt Janssen. ‘Het is diezelfde EU die in het kader van de Block Exemption Regulation heeft vastgesteld dat de verschillen in netto prijzen binnen de EU beperkt zouden moeten zijn. Brussel houdt de nakoming daarvan heel goed en jaarlijks in de gaten.’

En, legt Janssen uit: ‘Met de volledige afschaffing van de bpm en de mrb per 2018 en invoering van Anders Betalen voor Mobiliteit is het wel degelijk zo dat er voor bezit niet meer betaald wordt en alleen nog maar voor gebruik. En dat was een belangrijk uitgangspunt van het platform Nouwen dat de basis legde voor het maatschappelijk draagvlak onder dat systeem.’