De grote campagne voor fatsoen in verkeer heeft als naam Vriendelijkverkeer.nl. Door het hele land volgen acties. Op rotondes in Leeuwarden komen opblaasarmen die fietsers erop attent maken dat ze hun hand moeten uitsteken als ze de de rotonde oprijden.

Een andere actie is op 22 mei tijdens de mini-Elfstedentocht in Bolsward. Voor de start van deze fietstocht komt een theateract die weggebruikers op hun gedrag aanspreekt. Er komen ook radio- en tv-spotjes. Uitgangspunt van de campagne is dat alle verkeersdeelnemers wel eens (onbewust) hinderlijk verkeersgedrag vertonen. Het fatsoen moet terug in het verkeer.

 

Twee dingen staan dit jaar centraal. Automobilisten wordt voorgehouden dat ze eerst in de spiegel moeten kijken voordat ze het portier opendoen. En fietsers moeten hun hand uitsteken. Toekomstige onderwerpen zijn onder meer: rustig remmen bij het naderen van een kruispunt of zebrapad, niet parkeren op fietsstroken, ruimte geven bij inhalen en afstappen op de stoep. De Fietsersbond heeft de campagne opgezet met reclamebureau Rich. Verkeerspsycholoog Cees Wildervanck is enthousiast over de campagne: ‘De Fietsersbond steekt de hand in eigen boezem, wat de geloofwaardigheid van de campagne sterk verhoogt’, zegt hij in het Friesch Dagblad.

Etiquettedeskundige en publiciste Reinildis van Ditzhuyzen ondersteunt de campagne met tips over prettige omgangsvormen tussen fietsers, automobilisten en voetgangers. Van Ditzhuyzen: "Duidelijk en attent gedrag in het verkeer is niet tuttig, maar nuttig." (www.vriendelijkverkeer.nl)