Obama krijgt geen hybride: niet veilig genoeg

De Amerikaanse president Barack Obama mag geen hybride auto. De Amerikaanse veiligheidsdienst heeft zijn verzoek voor een hybride limousine geweigerd. Niet veilig genoeg oordeelt zij.

Obama staat bekend als een fervent bepleiter van zuinigere auto’s. En in zijn korte regeerperiode heeft hij al meer dan 5.000 hybride voertuigen in de overheidsvloot opgenomen.

Dat heeft alles te maken met de uitrusting van de presidentiële limousine. Bepantsering, overlevingsvoorzieningen en de fors verlengde carrosserie verhogen het gewicht van zijn zwarte Cadillac Presidential Limousine aanzienlijk. Het toelaatbaar gewicht komt ruim boven de 3,5 ton uit.

Maar dat hele gewicht moet volgens de veiligheidsdienst met kracht kunnen worden voortbewogen, zeker bij een rappe vluchtpoging bij onheil. Een hybride krachtbron is daarvoor niet geschikt, vindt de dienst. Het elektrische gedeelte zou zelfs op afstand onklaar gemaakt kunnen worden, denken geraadpleegde autodeskundigen. De dieselmotor die er nu in zit is betrouwbaarder.

bron: Wheels24 via AD.nl

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Obama krijgt geen hybride: niet veilig genoeg - Automobielmanagement.nl

Obama krijgt geen hybride: niet veilig genoeg

De Amerikaanse president Barack Obama mag geen hybride auto. De Amerikaanse veiligheidsdienst heeft zijn verzoek voor een hybride limousine geweigerd. Niet veilig genoeg oordeelt zij.

Obama staat bekend als een fervent bepleiter van zuinigere auto’s. En in zijn korte regeerperiode heeft hij al meer dan 5.000 hybride voertuigen in de overheidsvloot opgenomen.

Dat heeft alles te maken met de uitrusting van de presidentiële limousine. Bepantsering, overlevingsvoorzieningen en de fors verlengde carrosserie verhogen het gewicht van zijn zwarte Cadillac Presidential Limousine aanzienlijk. Het toelaatbaar gewicht komt ruim boven de 3,5 ton uit.

Maar dat hele gewicht moet volgens de veiligheidsdienst met kracht kunnen worden voortbewogen, zeker bij een rappe vluchtpoging bij onheil. Een hybride krachtbron is daarvoor niet geschikt, vindt de dienst. Het elektrische gedeelte zou zelfs op afstand onklaar gemaakt kunnen worden, denken geraadpleegde autodeskundigen. De dieselmotor die er nu in zit is betrouwbaarder.

bron: Wheels24 via AD.nl

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding