Het ministerie wil officieel niet reageren op de plannen in de Miljoenennota, maar laat weten dat de vergroening van het autopark succesvol is. Er rijden mede dankzij de fiscale maatregelen intussen zo’n tweehonderdduizend auto’s rond met het energielabel A en een relatief lage CO2-uitstoot. In het eerste halve jaar van de regeling werden ruim vijftigduizend van deze belastingvrije auto’s verkocht, waarvan er inmiddels twintig modellen en merken te koop zijn, zoals de Peugeot 107, de Volkswagen Polo Blue Motion en de overbekende Toyota Prius. "Het aantal verkopen overstijgt onze verwachtingen”, zegt woordvoerder Marcel van Beusekom van Financiën. "De fiscale vergroening blijkt aan te slaan". Maar milieuorganisaties en belangenverenigingen in de autobranche vrezen dat het nieuwe kabinet de maatregel zal terugdraaien. Door de verkoopstimulans voor groene auto’s zou de overheid al zo’n 34 miljoen euro aan wegenbelasting en bpm zijn misgelopen. Leaserijders betalen bovendien maar 14 procent bijtelling.

 

Bovag en de Stichting Autobelangen bieden de vaste Kamercommissie voor Financiën komende dinsdag duizenden handtekeningen aan van automobilisten, die hun namen en protestboodschappen hebben gezet op drie ‘gouden koetsen’. Dat zijn energiezuinige auto’s die bedekt zijn met goudfolie. "Er zit een nieuwe ploeg kamerleden in Den Haag. Die moet snappen dat je een goed werkende fiscale maatregel niet na negen maanden kunt schrappen wegens te groot succes”, aldus woordvoerder Paul de Waal van Bovag.

 

Tweede Kamerlid Anne Mulder (VVD) liet twee weken geleden weten dat de fiscale maatregelen door een rechts kabinet zouden worden geschrapt. Maar volgens Bovag is hij door zijn partij teruggefloten. De Waal kan zich niet voorstellen dat met minister De Jager als bewindsman in een nieuwe regering deze maatregel zal sneuvelen. "De fiscale vergroening is zijn kindje. Wij hopen dat hij dat niet door de wc zal trekken". Hij vindt in zijn strijd verrassend genoeg de stichting Natuur en Milieu aan zijn zijde. "Wij willen deze vrijstelling behouden maar wel aanpassen zodat deze over een langere periode bruikbaar blijft", zegt Maarten van Biezen van Natuur en Milieu. Volgens de milieuorganisatie moeten de verbruik/emissienormen regelmatig worden teruggeschroefd, zodat de autobranche gedwongen wordt motoren nog zuiniger te maken. (autointernationaal.nl)

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding