Het is de vraag hoe lang de houdbaarheid is. Nu de kilometerheffing van de baan is, wordt gestudeerd op een geheel nieuwe aanpak van de autofiscaliteit. De resultaten worden volgens kenners zonder twijfel heengetild over de komende Statenverkiezingen – in maart. 

Laatste nieuws is dat een breed gedragen initiatief wordt ontplooid om de overheid met voorstellen te voeden. Daaraan nemen naar verluidt onder andere RAI Vereniging, Bovag, ANWB en Stichting Natuur en Milieu deel. Hun bevindingen worden in de loop van december in Den Haag gepresenteerd. Vroegste datum van invoering is 2012. Vooralsnog volgen ‘we’ dus min of meer de huidige koers.

De belangrijkste regelingen voor het komende jaar: de CO2-grensnormen voor BPM, motorrijtuigenbelasting en bijtelling worden in 2011 niet aangepast. Zodat de huidige kortingen en voordelen voor zeer zuinige automodellen blijven bestaan. Het ministerie van Financiën meldt dat iedereen die nu in een zeer zuinige auto rijdt minstens tot 2013 van zal profiteren van het nultarief motorrijtuigenbelasting.

Verder wordt de al aangekondigde stimulering van Euro6 voor diesels werkelijkheid (1.500 euro), gaat de vorig jaar aangekondigde differentiatie in de motorrijtuigen naar fijnstofuitstoot niet door en wordt in 2011 de regeling verlengd voor ‘versnelde afschrijven’ van bestelwagens en zeer zuinige personenauto’s. Bovendien wordt de afbouw van de vaste component in de BPM (en de route naar ‘kilometerheffing’) bevroren. Wel zal de komende jaren worden gesleuteld aan de tarieven van de CO2-heffing binnen het BPM gebouw. Lees: meer euro’s per gram. De overheid wil daarmee in feite voorkomen dat de inkomsten door de populariteit van zuinige auto’s en het bevriezen van de BPM afbouw gaan dalen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding