De economische inspectie stelde 76 Processen Verbaal op tegen ondernemingen tijdens een gerichte controle eind 2010. Dat is geen verbetering tegenover een controle in 2009. Er wordt nog altijd flink geknoeid bij de verkoop van tweedehands auto’s, maar dat blijft gelukkig beperkt tot een klein aantal fraudeurs. 
Sinds 2004 heeft iedere auto bij onze Zuiderburen een zogeheten Car-Pass die het levensverhaal van het voertuig vertelt. Iedere keer als de auto bij een garagist wordt binnen gereden, moet de garagehouder de kilometerstand en de datum van de uitgevoerde werkzaamheden op een centrale computer inbrengen. Ook de technische keuring noteert de kilometerstand. Maar bij een recent onderzoek van de economische inspectie werden weer een aantal overtreders betrapt. 
De Car-Pass moet de consument in België beschermen tegen misbruik van malafide autohandelaars. Het is tevens een instrument om het blazoen van de sector op te poetsen. Maar de nieuwe controle toont geen beterschap tegenover vorig jaar. Toen stelden de controleurs 70 Processen Verbaal op. ‘We betreuren dat de rotte appels in ons beroep er nog steeds niet uit zijn. We weten ook niet over hoeveel auto’s erbij betrokken zijn", zegt Michel Peelman, de directeur van Car-Pass. "Maar de resultaten van het onderzoek dienen wel te worden genuanceerd want we hebben aan de inspecteurs alleen de ondernemingen doorgeven waarvan we geen informatie ontvangen. Vorig jaar ontvingen we de gegevens van 11.000 bedrijven. Het overgrote deel van de autohandelaren werkt dus ijverig mee aan Car-Pass.”
De kilometerstand is de meest essentiële informatie voor de staat van het voertuig. Overtreders van het Car-Pass reglement kunnen een gevangenisstraf van een maand tot een jaar en een geldboete tot 3.000 euro krijgen.