Toyota Prius Plug-in voor veldtesten in Nederland

De eerste oplaadbare Priussen arriveren in ons land voor veldtesten bij grote bedrijven en overheden. Hoe groot de kansen van de stekkerhybride Prius daarna zijn, hangt volgens Louwman & Parqui in hoge mate af van belastingmaatregelen.

Het oplaadbare (lithium-ion) accupakket is goed voor pakweg twintig kilometer puur elektrisch rijden. Wel rustig aan doen, want boven de honderd op de snelweg en bij vol accelereren start de verbrandingsmotor namelijk om het extra zetje te kunnen geven. Feitelijk is de Prius plug-in electric vehicle (pev) een doorontwikkeling van de bestaande zeer succesrijke hybride. Belangrijkste verschillen zijn de ingebouwde oplaadtechniek (anderhalf uur op een gewoon 230V-stopcontact), een elektrisch werkende verwarming en airco, plus natuurlijk een krachtiger accupakket dat met 5,2 kWh vier keer meer energie opslaat dan de klassieke Prius. Prijzen zijn nog niet genoemd, maar het definitieve productiemodel kan niet heel veel duurder worden. Is deze auto belastingtechnisch nu een elektrische auto (nul procent) of een hybride (veertien procent)? Belastingtechnisch is voor een plug-in auto als deze een nieuwe bijtellingcategorie van zeven procent denkbaar.

 

Meer hierover in AM 5 van 18 maart

 

Toyota Prius Plug-in voor veldtesten in Nederland - Automobielmanagement.nl

Toyota Prius Plug-in voor veldtesten in Nederland

De eerste oplaadbare Priussen arriveren in ons land voor veldtesten bij grote bedrijven en overheden. Hoe groot de kansen van de stekkerhybride Prius daarna zijn, hangt volgens Louwman & Parqui in hoge mate af van belastingmaatregelen.

Het oplaadbare (lithium-ion) accupakket is goed voor pakweg twintig kilometer puur elektrisch rijden. Wel rustig aan doen, want boven de honderd op de snelweg en bij vol accelereren start de verbrandingsmotor namelijk om het extra zetje te kunnen geven. Feitelijk is de Prius plug-in electric vehicle (pev) een doorontwikkeling van de bestaande zeer succesrijke hybride. Belangrijkste verschillen zijn de ingebouwde oplaadtechniek (anderhalf uur op een gewoon 230V-stopcontact), een elektrisch werkende verwarming en airco, plus natuurlijk een krachtiger accupakket dat met 5,2 kWh vier keer meer energie opslaat dan de klassieke Prius. Prijzen zijn nog niet genoemd, maar het definitieve productiemodel kan niet heel veel duurder worden. Is deze auto belastingtechnisch nu een elektrische auto (nul procent) of een hybride (veertien procent)? Belastingtechnisch is voor een plug-in auto als deze een nieuwe bijtellingcategorie van zeven procent denkbaar.

 

Meer hierover in AM 5 van 18 maart