Dat kan worden afgeleid uit het feit dat federaal minister Paul Magnette en de regionale ministers van Leefmilieu een kritisch rapport over dieselauto’s hebben goedgekeurd. In het document wordt gewezen op de negatieve effecten van dieselmotoren op de volksgezondheid en het milieu. Dieselauto’s worden al jaren fiscaal bevoordeeld, maar dat willen Paul Magnette (PS), Vlaams minister Joke Schauvliege (CD&V), Waals minister Philippe Henry (Ecolo) en Brussels minister Evelyne Huytebroeck (Ecolo) veranderen. 

De pistes die in het rapport worden aangehaald, kunnen een grote impact hebben op het Belgische wagenpark. Een beter evenwicht voor de belastingen op diesel en benzine, een aanpassing van de federale premies voor auto’s die weinig CO2 uitstoten, een andere belasting van bedrijfswagens: het behoort allemaal tot de mogelijkheden. Mobiliteitsorganisatie Touring is niet te spreken over het rapport dat afgelopen donderdag werd goedgekeurd. "We weten niet wat er in staat en kunnen dus geen commentaar geven. Op geen enkele manier en op geen enkel moment werden wij als vertegenwoordiger van meer dan 1 miljoen automobilisten betrokken bij één of andere bespreking daarover. We zijn dan ook verrast door het bestaan van dit rapport", zo reageert Touring. De automobilistenclub vraagt zich ook af waarom de ministers van Financiën en Mobiliteit niet betrokken werden. "Dit was duidelijk een onderonsje van de leefmilieuministers. Het gaat toch over belastingen, fiscaliteit en mobiliteit?".