Het kabinet bespreekt volgende week een voorstel hiervoor van staatssecretaris Frans Weekers (Financiën). Betrouwbare bronnen bevestigen dat aan het RTL Nieuws.
Wie in een auto met een lage CO2-uitstoot rijdt, zoals de Ford Fiesta Econetic, de Toyota Prius en de Volkswagen Polo Bluemotion, betaalt nu geen of minder wegenbelasting en aanschafbelasting (BPM). De aanschaf van dat soort auto’s wordt fors gesubsidieerd.
Alleen al op het gebied van BPM loopt de overheid 700 miljoen euro mis. De BPM zou in de plannen van Weekers 10 tot 25 procent bedragen. Alleen voor elektrische auto’s geldt nog een vrijstelling van wegenbelasting. Wie een auto heeft die minder dan 50 gram CO2-uitstoot, hoeft geen wegenbelasting te betalen. Deze maatregelen zullen vanaf 2013 ingaan, als de vrijstelling voor de aanschafbelasting verdwijnt. Een jaar later geldt dat ook voor het voordeel bij de wegenbelasting.
Een woordvoerder van Milieudefensie noemde het voorstel van Weekers woensdagavond in een reactie bizar. Volgens hem was het fiscale voordeel voor schone auto’s nog de enige ‘succesformule’ die over was om de CO2-uitstoot te verlagen. Hij wijst op het niet doorgaan van de kilometerheffing, de aanleg van meer asfalt en bezuinigingen op openbaar vervoer. ‘Dit is geen geloofwaardig beleid meer.’ Met een hogere belasting op vieze auto’s, zouden volgens Milieudefensie de voordelen voor schonere voertuigen betaald kunnen worden.
Bovag wil pas reageren als Weekers zijn volledige plan naar buiten brengt. Al noemde een woordvoerder de informatie die woensdag naar buiten sijpelde onwaarschijnlijk: ‘Wij hebben geen enkele aanwijzing dat de fiscale voordelen volledig worden geschrapt.’
Bron: ANP/Telegraaf
Het schrappen van belastingvoordelen op zuinige auto’s (zoals een lager bijtellingspercentage) zou veel te vroeg zijn. Bij de keuze van een auto van de zaak wordt flink gelet op auto’s met een lager bijtellingspercentage dan 25%. Met name vanaf 2010 is dit goed merkbaar. Aangezien de meeste leasecontracten 4 à 5 jaar duren, zouden de gunstiger bijtellingspercentages voor auto’s met een lage CO2-uitstoot nog minimaal drie jaar gehandhaafd moeten blijven. De “trein” komt net op gang.
its all about the money……
De Nederlandse politiek maakt zichzelf niet alleen belachelijk maar vooral ongeloofwaardig. Deze overheid is zo onbetrouwbaar dat je op geen enkele wijze iets kunt plannen. Alleen al om die reden hangt iedereen aan de rem. We zullen niet de illusie moeten hebben dat we ooit efficiente, effectieve en vooral rechtvaardige regels zullen krijgen in dit fiscaal verkrachte land.