Dat stelt Koolmees naar aanleiding van de plannen van staatssecretaris Frans Weekers van Financiën. Dat komt doordat het kabinet op termijn de aanschafbelasting (BPM) op auto’s wil afschaffen en de normen voor belastingvoordelen voor zuinige auto’s aanscherpt. 

Weekers wil wel een extra, vierde, schijf instellen waardoor bezitters van duurdere auto’s toch meer belasting zouden moeten betalen. Nu is het zo dat sommige dure auto’s 2,6 keer meer vervuilend zijn dan kleine zuinige auto’s, maar wel 32 keer meer BPM betalen. Weekers gaat dat nog verder aanscherpen. "Maar op een gegeven moment is de grens bereikt", zei de VVD staatssecretaris. 

Weekers wil de normen voor belastingvoordelen voor zuinige auto’s aanscherpen. Doet hij dat niet dan heeft binnenkort meer dan 60 procent van de auto’s fiscale voordelen en loopt de schatkist 900 miljoen euro mis. Een Kamermeerderheid van de regeringspartijen VVD en CDA en gedoogpartner de PVV steunt de plannen van het kabinet.

 

De oppositie verwijt de staatssecretaris dat hij kleine zuinige auto’s duurder maakt en dure, vervuilende benzineslurpende modellen juist goedkoper. Maar Weekers stelde dat de Kamer onder het vorige kabinet er bewust zelf voor had gekozen om de ‘luxebelasting’ op auto’s te vervangen door een milieubelasting. Dat initiatief van de ChristenUnie kreeg de steun van alle andere Kamerfracties, op die van de VVD en de PVV na.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding