Bij een akkoord van de gemeenteraad mogen vanaf juli 2013 uitsluitend bestelauto’s de stad in die minstens voldoen aan de emissienorm Euro4. De zone waarvoor de maatregel geldt is het gehele gebied binnen de A10, met uitzondering van stadsdeel Noord. De maatregel wordt in de rest van Nederland pas op 1 januari 2015 ingevoerd, waardoor bestelautoverkeer dat vanaf juli 2013 in Amsterdam moet zijn ernstig wordt gehinderd.

Op de website van de KvK staat dat Ton Geuzendam namens deze organisatie deelneemt aan het overleg over de plannen: "Er wordt pas in 2012 over gestemd door de gemeenteraad, maar wij willen dat ondernemers vast weten dat dit eraan zit te komen zodat ze er rekening mee kunnen houden als ze investeringen in hun wagenpark moeten doen." De Amsterdamse plannen kunnen gevolgen hebben voor de hele regio. Want ook een ondernemer uit Zaanstad mag niet doorrijden naar vaste klanten in het centrum van Amsterdam als zijn bestelwagen niet aan de eisen voldoet. Geuzendam waakt er tijdens het overleg met de gemeente voor dat tegenover het zuur ook zoet staat voor de ‘groene’ ondernemers. "Dat kunnen lagere parkeertarieven zijn, voorrang bij het verlenen voor parkeerontheffingen of -vergunningen of bijvoorbeeld exclusieve laad- en losplaatsen."

De KvK-adviseur benadrukt dat het nog om een plan gaat maar hij denkt dat het er wel doorkomt. "En dan kan de ondernemer maar beter in een vroeg stadium weten waar hij aan toe is."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding