Elkann: wil Italië wel een autoindustrie?

John Elkann, Agnelli-kleinzoon en tegenwoordig de allerhoogste baas van Fiat Group, vraagt zich af of de Italiaanse overheid wel vol wil gaan voor een landelijke autoindustrie. Dat klinkt als een dreigement.

Turijn als bakermat van de Italiaanse autoindustrie is niet langer een vanzelfsprekendheid en de verantwoordelijkheid hiervoor ligt deels bij de Italiaanse regering in Rome. Italië moet economisch het roer omgooien, wil het een modern industrieland blijven. Dat begint natuurlijk bij Fiat, dat zich de laatste jaren als hervormer profileert, vooral door toedoen van Sergio Marchionne die nogal eens de knuppel in het hoenderhok gooit bij politici en vakbonden. Elkann verwoordde het pas geleden vanuit Rimini als volgt: "Italië moet nu beslissen of het nog langer auto’s wil produceren. Fiat zal altijd auto’s blijven bouwen, maar zal ook blijven bekijken of hier in ons land wel de juiste condities bestaan. Er is over de hele wereld een grote markt voor Italiaanse producten uit Italië, maar wat wil Italië zelf? Natuurlijk hebben we het nu allemaal zwaar, maar ik weet sinds ik met Marchionne samenwerk, dat je met de juiste wil door elke storm heen kunt komen." (bron: AutoEdizione)

Elkann: wil Italië wel een autoindustrie? - Automobielmanagement.nl

Elkann: wil Italië wel een autoindustrie?

John Elkann, Agnelli-kleinzoon en tegenwoordig de allerhoogste baas van Fiat Group, vraagt zich af of de Italiaanse overheid wel vol wil gaan voor een landelijke autoindustrie. Dat klinkt als een dreigement.

Turijn als bakermat van de Italiaanse autoindustrie is niet langer een vanzelfsprekendheid en de verantwoordelijkheid hiervoor ligt deels bij de Italiaanse regering in Rome. Italië moet economisch het roer omgooien, wil het een modern industrieland blijven. Dat begint natuurlijk bij Fiat, dat zich de laatste jaren als hervormer profileert, vooral door toedoen van Sergio Marchionne die nogal eens de knuppel in het hoenderhok gooit bij politici en vakbonden. Elkann verwoordde het pas geleden vanuit Rimini als volgt: "Italië moet nu beslissen of het nog langer auto’s wil produceren. Fiat zal altijd auto’s blijven bouwen, maar zal ook blijven bekijken of hier in ons land wel de juiste condities bestaan. Er is over de hele wereld een grote markt voor Italiaanse producten uit Italië, maar wat wil Italië zelf? Natuurlijk hebben we het nu allemaal zwaar, maar ik weet sinds ik met Marchionne samenwerk, dat je met de juiste wil door elke storm heen kunt komen." (bron: AutoEdizione)