De Franse autobouwer heeft het organogram voor de leiding en de ‘gouvernance’ van de onderneming omgegooid. Men wil op topniveau meer aandacht schenken aan de interne beveiliging en de ethische normen.

Het spionageschandaal over vermeende diefstal van kennis van met name technologie op het gebied van elektrische auto’s, dat uiteindelijk met een sisser afliep,  heeft afgelopen voorjaar al coo Patrick Pélata de kop gekost. Hij werd als baas van Renault vervangen door Carlos Tavares. Bovendien moet de voormalige directeur beveiliging Dominique Gevrey zich nog steeds verantwoorden voor zijn mistige rol in de hele spionagezaak. Om dergelijke problemen in de toekomst te voorkomen, althans zo veel mogelijk, heeft Renault nu officieel een directeur voor de interne veiligheid aangesteld in de persoon van Eric Le Grand. Hij heeft zeker kennis van zaken, want hij was sinds 2004 directeur beveiliging bij het nog fraudegevoeliger postbedrijf La Poste. Verder is Renault op zoek naar een directeur ethiek, een andere nieuwe post in het managementteam. Ook komt er binnen het bedrijf een inspecteur-generaal – een populaire term in Frankrijk – die belast wordt met de controle op alle operationele activiteiten. Die job gaat naar Jean-Marc Berlioz, ook al niet de eerste de beste. Hij was namelijk adviseur veiligheid van de minister van binnenlandse zaken.

Alle drie de nieuwe functionarissen moeten daarbij rechtstreeks rapporteren aan topman Carlos Ghosn die er tijdens het schandaal zelf van is beschuldigd de touwtjes niet strak genoeg in handen te hebben gehouden. Ghosn heeft via de reorganisatie tegelijkertijd zijn eigen positie binnen het bedrijf verstevigd om dergelijke verwijten in de toekomst te voorkomen. Ghosn, die ook baas is van alliantiepartner Nissan: "Ik heb de afgelopen tijd waarschijnlijk te veel gedelegeerd en daar de consequenties van ondervonden." Hij voegde er direct eerlijk aan toe: "We moeten wel bedenken dat geen enkele structuur ons volledig zal kunnen beschermen."