Duitse minister: hogere straf teller terugdraaien

De Beierse minister van justitie Beate Merk wil dat mensen die beroepsmatig kilometertellers van auto’s terugdraaien zwaarder bestraft worden.

Binnen het arrondissement München is een grootschalig onderzoek gaande naar tellermanipulatie. De huidige wetgeving biedt geen aanknopingspunten voor seriematige overtreders, alleen voor individuele kwesties. Maar het lopende onderzoek wijst uit dat het in de zuid-Duitse deelstaat juist gaat om systematisch misbruik door lieden die zich daar voor laten betalen. De strafmaat moet op hetzelfde niveau komen te staan, vindt minister Merk.

Op dit moment is de maximum straf voor het terugdraaien van de tellerstand één jaar gevangenis. Als het aan de minister ligt, gaat die straf omhoog naar minstens drie jaar voor wie er beroepsmatig mee aan de slag gaat. Probleem is alleen de bewijslast, met name bij puur elektronische aanpassing van de tellerstand, omdat die in de regel geen sporen achterlaat. De automobilistenclub ADAC heeft de autofabrikanten opgeroepen in de toekomst hun kilometertellers ‘terugdraaiproof’ te maken.

Duitse minister: hogere straf teller terugdraaien - Automobielmanagement.nl

Duitse minister: hogere straf teller terugdraaien

De Beierse minister van justitie Beate Merk wil dat mensen die beroepsmatig kilometertellers van auto’s terugdraaien zwaarder bestraft worden.

Binnen het arrondissement München is een grootschalig onderzoek gaande naar tellermanipulatie. De huidige wetgeving biedt geen aanknopingspunten voor seriematige overtreders, alleen voor individuele kwesties. Maar het lopende onderzoek wijst uit dat het in de zuid-Duitse deelstaat juist gaat om systematisch misbruik door lieden die zich daar voor laten betalen. De strafmaat moet op hetzelfde niveau komen te staan, vindt minister Merk.

Op dit moment is de maximum straf voor het terugdraaien van de tellerstand één jaar gevangenis. Als het aan de minister ligt, gaat die straf omhoog naar minstens drie jaar voor wie er beroepsmatig mee aan de slag gaat. Probleem is alleen de bewijslast, met name bij puur elektronische aanpassing van de tellerstand, omdat die in de regel geen sporen achterlaat. De automobilistenclub ADAC heeft de autofabrikanten opgeroepen in de toekomst hun kilometertellers ‘terugdraaiproof’ te maken.