Het gaat om een voorstel van de Europese Commissie die het voordeel dat diesel heeft ten opzichte van benzine wil afschaffen uit milieuoverwegingen. Een meerderheid van het Europarlement zit hier niets in. Lidstaten behouden dus het recht om diesel ten opzichte van benzine te bevoordelen, tenzij de EU-landen unaniem tot een ander besluit komen als ze het hebben over aanpassing van belastingtarieven.

Wel schaarden de Europarlementariërs zich achter het voorstel van het dagelijks bestuur van de EU om het belastingtarief voor brandstoffen en andere energieproducten op twee criteria te baseren: de uitstoot van CO2 bij verbranding en het energieniveau van de brandstof.

Dat vindt GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout een goede zaak. Hij vindt het ,,terecht en volstrekt logisch dat de Commissie nu voorstelt om het belastingsysteem te vergroenen”. Volgens hem heeft het parlement teveel naar de autolobby geluisterd door het voordeel voor diesel te behouden. CDA-Europarlementariër Corien Wortmann-Kool is blij met het behoud van het accijnsvoordeel voor diesel. ,,Dit voorstel leek meer op vrachtwagentje pesten dan het milieu sparen.”

Bron: RTL-Z