De Commissie wil met dit voorstel, dat ze vandaag (vrijdag) heeft gepresenteerd, de verkeersveiligheid vergroten. Dagelijks overlijden in Europa zeker vijf mensen door ongelukken waarbij technische mankementen een rol spelen. Dat zijn tweeduizend doden per jaar. Circa 6% van de auto-ongelukken wordt veroorzaakt door technische gebreken; bij motoren is dat 8%.

De huidige Europese richtlijn voor technische controle van voertuigen stamt uit 1977. Doel van de nieuwe regels is een vermindering van het aantal verkeersslachtoffers met 1200 per jaar. Met de wijziging wil de Commissie bovendien de regels in de lidstaten meer op één lijn krijgen. De nieuwe regels gaan waarschijnlijk op zijn vroegst over twee jaar in.

Voor Nederland betekenen de voorstellen dat, naast de verplichte apk voor motoren en scooters, voertuigen wat vaker gekeurd moeten worden. Nu moeten auto’s voor het eerst na vier jaar worden gekeurd, daarna om de twee jaar, en vanaf acht jaar jaarlijks (4-2-2-1). Dat wordt na zes jaar jaarlijks voor auto’s, motoren en scooters (4-2-1). Voertuigen die na vier jaar al meer dan 160.000 kilometer hebben afgelegd, moeten vanaf dat moment jaarlijks worden gekeurd.

Nederland behoort met Zweden en Groot-Brittannië tot de meest verkeersveilige landen in de Europese Unie. Het aantal verkeersdoden is het afgelopen decennium (2001-2010) met bijna 50% gedaald. In 2011 steeg het aantal verkeersslachtoffers voor het eerst in jaren weer licht, met 2%.

In Nederland zijn de apk-regels in 2008 juist nog versoepeld. Daarvóór kregen auto’s al na drie jaar hun eerste keuring, en werden ze daarna elk jaar verplicht gecontroleerd.

Verschillende fracties in de Tweede Kamer spraken zich eerder dit jaar, na geruchten over de aanstaande Brusselse plannen, al uit tegen het verhogen van de apk-frequentie. Belangrijk argument daarbij is dat het vaker keuren leidt tot een lastenverhoging voor voertuigbezitters. Bovendien is het aantal verkeersslachtoffers in Nederland al relatief laag, betoogt de Kamer.

Bron: FD

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding