De Commissie wil met dit voorstel, dat ze vandaag (vrijdag) heeft gepresenteerd, de verkeersveiligheid vergroten. Dagelijks overlijden in Europa zeker vijf mensen door ongelukken waarbij technische mankementen een rol spelen. Dat zijn tweeduizend doden per jaar. Circa 6% van de auto-ongelukken wordt veroorzaakt door technische gebreken; bij motoren is dat 8%.
De huidige Europese richtlijn voor technische controle van voertuigen stamt uit 1977. Doel van de nieuwe regels is een vermindering van het aantal verkeersslachtoffers met 1200 per jaar. Met de wijziging wil de Commissie bovendien de regels in de lidstaten meer op één lijn krijgen. De nieuwe regels gaan waarschijnlijk op zijn vroegst over twee jaar in.
Voor Nederland betekenen de voorstellen dat, naast de verplichte apk voor motoren en scooters, voertuigen wat vaker gekeurd moeten worden. Nu moeten auto’s voor het eerst na vier jaar worden gekeurd, daarna om de twee jaar, en vanaf acht jaar jaarlijks (4-2-2-1). Dat wordt na zes jaar jaarlijks voor auto’s, motoren en scooters (4-2-1). Voertuigen die na vier jaar al meer dan 160.000 kilometer hebben afgelegd, moeten vanaf dat moment jaarlijks worden gekeurd.
Nederland behoort met Zweden en Groot-Brittannië tot de meest verkeersveilige landen in de Europese Unie. Het aantal verkeersdoden is het afgelopen decennium (2001-2010) met bijna 50% gedaald. In 2011 steeg het aantal verkeersslachtoffers voor het eerst in jaren weer licht, met 2%.
In Nederland zijn de apk-regels in 2008 juist nog versoepeld. Daarvóór kregen auto’s al na drie jaar hun eerste keuring, en werden ze daarna elk jaar verplicht gecontroleerd.
Verschillende fracties in de Tweede Kamer spraken zich eerder dit jaar, na geruchten over de aanstaande Brusselse plannen, al uit tegen het verhogen van de apk-frequentie. Belangrijk argument daarbij is dat het vaker keuren leidt tot een lastenverhoging voor voertuigbezitters. Bovendien is het aantal verkeersslachtoffers in Nederland al relatief laag, betoogt de Kamer.
Bron: FD
En nu nog old en schroot timers ieder halfjaar. En deze aan de modernste eisen laten voldoen voor Milieu en remeisen e.d
Als we het toch over verkeersveiligheid hebben. Deze passen helemaal niet in het huidige verkeersbeeld.
APK voor motoren: belachelijk. Dit draagt niets bij aan verhogen van de verkeersveiligheid.
De meeste motorongevallen worden veroorzaakt door automobilsten welke motoren niet opmerken in het verkeer.Of het zijn eenzijdige ongevallen, door te hard rijden of wat dan ook. Maar niet door technische mankementen. Die 8 procent gaat er bij mij dan ook niet in (voor Nederland dan).
Weer een onnodige lastenverhoging voor de burger, bedacht door goedbetaalde politici welke door enige kennis van zaken niet gehinderd worden….
Eens, een beetje motorrijder gaat niet met versleten remmen/banden de weg op. Schrijf dan een kledingvoorschrift uit. Met korte broek en T-shirt mag, maar in de auto gordel om. Nederland weer op z’n smalst op zoek naar munten van de burger !! Hoezo verkeersveiligheid ??
Een APK voor politici zou beter zijn vooral een meting van kennis.
Je gekoesterde bezit om de 5000 km keuren is de consequentie voor de meeste motorrijders, die nota bene graag vrijwillig nieuwe banden kopen omdat de motor dan beter stuurt.
Alle fietsers een helm wordt vast het volgende hersenspinsel.
8% van de ongevallen(of 6% voor auto’s) wordt veroorzaakt door technische mankementen. Dat geeft de rekensom dat 92%(of 94% voor de auto’s) veroorzaakt wordt door menselijke fouten. Dan is het een stuk makkelijker en goedkoper om daar wat aan te doen.
4-2-2-1 frequentie is er nog maar een paar jaar, weer terug naar het oude systeem 3-1-1? Zo blijf je ook bezig.
Goed idee!! Gaan ze dan ook controleren of ze de geluidsnormen niet overschrijden?? Graag!!!
Apk voor motoren is onzin,maar de motorbranche zal je niet horen mopperen die ziet de werkplaatsomzet al stijgen
Helemaal eens met Johan, het is belachelijk dat je in deze groene tijd nog met auto’s zonder catalisatoren de weg op mag en met oldtimers die een remweg hebben van hier tot tokyo. het is allemaal geldklopperij en binnen de europeese gemeenschap zijn geen eenduidige afspraken mogelijk omdat er altijd wel weer een land dwars ligt.