Marktplaats Auto’s: Rutte is een Audi, Roemer een Opel

Afgaand op de voorkeur van autominnend Nederland wordt PvdA-lijsttrekker Diederik Samsom de winnaar van de Tweede Kamer-verkiezingen.

Dat blijkt uit onderzoek onder duizend stemgerechtigden, in opdracht van Marktplaats Auto’s. De PvdA wordt hierin geassocieerd met een stevige en milieubewuste Volkswagen, het populairste en meest gezochte automerk op Marktplaats. Zittend premier Rutte rijdt privé in een Saab, maar wordt door de stemmers gezien als een Audi, terwijl PVV-voorman Wilders doet denken aan een Mercedes. SP-leider Roemer wordt geassocieerd met een Opel.

Aan de respondenten is gevraagd om menselijke eigenschappen toe te schrijven aan de populairste automerken op Marktplaats en aan de acht grootste politieke partijen. Een kwart van de ondervraagden (22,3%) associeert de PvdA met Volkswagen. Dat de eigenschappen van een Volkswagen worden gewaardeerd, blijkt uit de ruim half miljoen zoekopdrachten naar dit merk op Marktplaats tijdens de verkiezingsperiode.

Hoewel de partijleider van de VVD Mark Rutte zelf in een Saab rijdt, ziet autorijdend Nederland hem meer zien als een zakelijke Audi (32,9 %). GroenLinks wordt veelal geassocieerd met een Fiat (51,2%): vrouwelijk en eigenwijs. De ChristenUnie daarentegen wordt getypeerd aan de hand van een Renault: onopvallend en ingetogen.

Runner-up in dit onderzoek is Mercedes, die opvallend wordt genoemd en het meest wordt gekoppeld aan de PVV (30,1%).  Ruim 18,7% typeert de SP als een Opel: conservatief en stevig. De meningen over D66 lopen erg uiteen. De partij wordt gezien als een Peugeot, die door ruim een kwart van de Nederlanders (26%) als onopvallend wordt getypeerd. Een ander deel (22,6%) ziet D66 juist als vernieuwend.

"De meeste mensen kennen menselijke eigenschappen toe aan automerken," vertelt Remco Armee, Director Marktplaats Automotive. "Sommigen geven hun auto zelfs een naam. Het leek ons aardig om met de verkiezingen voor de boeg een link te leggen tussen menselijke eigenschappen en de eigenschappen die men toekent aan politieke partijen."

Reacties

“Roemer een Opel” tja, met Opel gaat het slecht, en de wereldwijde afzet van Opel keldert. Typerend voor Roemer?

Geplaatst door: Harry07 op

GroenLinks wordt veelal geassocieerd met een Fiat (51,2%): vrouwelijk en eigenwijs.

Hmm, dat kan alleen een kerel zo opschrijven…

En alleen D66 is blijkbaar niet in een hokje te plaatsen maar zit in het midden. Dat klopt dan ook wel weer.

Geplaatst door: van Zanten op

Klinkt als een interessante pilot voor een grootschaliger onderzoek. Automerken zouden hiermee een schat aan informatie kunnen verzamelen, en hun marketingbeleid op af kunnen stemmen, (of wijzigen als de uitslag te schokkend is). Tot nu toe dragen de meeste automerken het grijze muizen label.

Geplaatst door: Monique Bakx op
Marktplaats Auto’s: Rutte is een Audi, Roemer een Opel - Automobielmanagement.nl

Marktplaats Auto’s: Rutte is een Audi, Roemer een Opel

Afgaand op de voorkeur van autominnend Nederland wordt PvdA-lijsttrekker Diederik Samsom de winnaar van de Tweede Kamer-verkiezingen.

Dat blijkt uit onderzoek onder duizend stemgerechtigden, in opdracht van Marktplaats Auto’s. De PvdA wordt hierin geassocieerd met een stevige en milieubewuste Volkswagen, het populairste en meest gezochte automerk op Marktplaats. Zittend premier Rutte rijdt privé in een Saab, maar wordt door de stemmers gezien als een Audi, terwijl PVV-voorman Wilders doet denken aan een Mercedes. SP-leider Roemer wordt geassocieerd met een Opel.

Aan de respondenten is gevraagd om menselijke eigenschappen toe te schrijven aan de populairste automerken op Marktplaats en aan de acht grootste politieke partijen. Een kwart van de ondervraagden (22,3%) associeert de PvdA met Volkswagen. Dat de eigenschappen van een Volkswagen worden gewaardeerd, blijkt uit de ruim half miljoen zoekopdrachten naar dit merk op Marktplaats tijdens de verkiezingsperiode.

Hoewel de partijleider van de VVD Mark Rutte zelf in een Saab rijdt, ziet autorijdend Nederland hem meer zien als een zakelijke Audi (32,9 %). GroenLinks wordt veelal geassocieerd met een Fiat (51,2%): vrouwelijk en eigenwijs. De ChristenUnie daarentegen wordt getypeerd aan de hand van een Renault: onopvallend en ingetogen.

Runner-up in dit onderzoek is Mercedes, die opvallend wordt genoemd en het meest wordt gekoppeld aan de PVV (30,1%).  Ruim 18,7% typeert de SP als een Opel: conservatief en stevig. De meningen over D66 lopen erg uiteen. De partij wordt gezien als een Peugeot, die door ruim een kwart van de Nederlanders (26%) als onopvallend wordt getypeerd. Een ander deel (22,6%) ziet D66 juist als vernieuwend.

"De meeste mensen kennen menselijke eigenschappen toe aan automerken," vertelt Remco Armee, Director Marktplaats Automotive. "Sommigen geven hun auto zelfs een naam. Het leek ons aardig om met de verkiezingen voor de boeg een link te leggen tussen menselijke eigenschappen en de eigenschappen die men toekent aan politieke partijen."

Reacties

“Roemer een Opel” tja, met Opel gaat het slecht, en de wereldwijde afzet van Opel keldert. Typerend voor Roemer?

Geplaatst door: Harry07 op

GroenLinks wordt veelal geassocieerd met een Fiat (51,2%): vrouwelijk en eigenwijs.

Hmm, dat kan alleen een kerel zo opschrijven…

En alleen D66 is blijkbaar niet in een hokje te plaatsen maar zit in het midden. Dat klopt dan ook wel weer.

Geplaatst door: van Zanten op

Klinkt als een interessante pilot voor een grootschaliger onderzoek. Automerken zouden hiermee een schat aan informatie kunnen verzamelen, en hun marketingbeleid op af kunnen stemmen, (of wijzigen als de uitslag te schokkend is). Tot nu toe dragen de meeste automerken het grijze muizen label.

Geplaatst door: Monique Bakx op