Stichting Autobelangen schakelt topadvocaat in voor strijd MRB-vrijstelling (filmpje)

In het streven om het oldtimerakkoord van april dit jaar ongedaan te maken- en de nog geldende vrijstellingsregeling voor old- en youngtimers in stand te houden- strijdt de Stichting Autobelangen/vrijstellingoldtimer.nl door.

Het geloof in succes wordt door Wouter van Embden cum suis bekrachtigd door een volgende stap. Onlangs werd bekend dat topadvocaat en hoogleraar Mr. Tom Barkhuysen van Stibbe Advocaten de gelederen van de belangenbehartigers versterkt. Dat lijkt een logische stap die de kansen van de "Stichting" alleen maar versterkt.

Daadkracht en geloof in eigen kunnen

Het inschakelen van de advocaat geeft aan dat Wouter van Embden cum suis veel vertrouwen hebben in het terugdraaien van het in april afgesloten MRB-akkoord. Vrijstelling Oldtimer strijdt voor het behoud van de huidige MRB-vrijstelling. In 2009 slaagde Wouter van Embden er al in een politieke maatregel- bijtelling youngtimers vaststellen op basis van nieuwwaarde- terug te draaien. Dat geloof in eigen kunnen komt ook nu naar voren. De Stichting Vrijstelling Oldtimer stelde al nadrukkelijk vraagtekens bij de juridische haalbaarheid van het oldtimerakkoord van april. Verder plaatsen Van Embden c.s vraagtekens bij de evenredigheid (derde maatregel in korte tijd met nadeel voor oldtimerbezitter en branche) van de genomen maatregelen en de insteek (milieu en financiën).

Geen grond

Het oldtimerakkoord -dat overigens nog niet wettelijk is bekrachtigd- is volgens velen discutabel. Ook de Stichting Vrijstelling Oldtimer denkt daar zo over. Daarom schakelt men nu- in eerste instantie voor een adviserende rol- een topadvocaat in: Mr. Tom Barkhuysen. Die heeft inmiddels al fijntjes gewezen op de juridische vraagtekens van de maatregel. Zo geeft hij aan dat er een probleem met rechtszekerheid zou kunnen zijn. Bij het doorvoeren van de derde Haagse maatregel binnen vier jaar kunnen bezitters van de oudere auto -en de bedrijfstak- nooit goed anticiperen op te snel wijzigende financiële consequenties. Een ander belangrijk punt is het effect van de genomen maatregel. Wanneer die schade toebrengt aan alle betrokkenen dan schiet de ingreep het beoogde doel voorbij. En dan is het toetskader zeer twijfelachtig, zeker omdat het nut en noodzaak van de belastingmaatregel niet aanwezig is.

Amendement Van Vliet

In de augustus-uitgave van Auto Motor Klassiek toonde Wouter van Embden al de effecten van het in 2012 ingevoerde Amendement Van Vliet. Deze maatregel- waarbij onder meer de leeftijdsgrens voor oldtimervrijstelling voor nieuwe import naar 30 jaar werd verhoogd- zorgde al voor een forse terugloop van geïmporteerde youngtimers. Het MRB-akkoord van dit voorjaar- dat in 2014 in zou moeten gaan- voegt volgens de advocaat en Wouter van Embden niets toe. Minstens zo belangrijk is de toezegging in het Amendement Van Vliet waarin aangegeven staat dat de evaluatie ervan pas in 2015 plaats zou vinden. En dat is volgens Mr Barkhuysen "nog een extra argument om het Amendement Van Vliet in stand te houden."  Een ander argument- dat niet door de advocaat werd genoemd- is het niet kijken naar gedragseffecten van een maatregel door politiek Den Haag en de importfraude, die onlangs aan het licht kwam. Het zijn zaken die de positie van Van Embden cum suis alleen maar sterker maken.

Kansrijk

De Stichting Autobelangen- waarvan vrijstellingoldtimer.nl het initiatief is-  laat in ieder geval zien, dat het oldtimerakkoord van dit voorjaar op zijn minst op drijfzand-achtige gronden is gesloten. Er is niet gekeken naar gedragseffecten, naar juridische haalbaarheid, belastingtechnische evenredigheid en de huidige situatie. Dat heeft extra schade veroorzaakt. De Eerste Kamer heeft straks- in aanvulling op de voorlopige conclusies van Van Embden en Barkhuysen- genoeg bewijzen om de discutabele kwaliteit van het oldtimerakkoord aan te tonen. En dat maakt de strijd van Stichting Autobelangen/VrijstellingOldtimer.nl alleen maar meer kansrijk. Een strijd die- in tegenstelling tot waar de KNAC en de FEHAC voor vrezen- onherroepelijk de gewenste instandhouding van het Amendement Van Vliet oplevert.

 

Bron: Autoschrijver.com

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Gelukkig blijven er mensen die de onredelijkheid van het wetsvoorstel en effect er van aan de kaak blijven stellen. Wat in het artikel omschreven staat met name in het gedrageffect kan ik mij ook helemaal in vinden. Interview de gemiddelde oldtimer rijder dan weet je al wat het effect zal zijn; minimaal. Succes met de zaak.

Geplaatst door: Theo op

Dit kunnen we alleen maar toejuigen! Top actie! De aanhouder wind zullen we maar zeggen. Krachten nog bundelen? Wie?

Geplaatst door: Gerard op

Nogmaals : de beoogde 150 miljoen zal hr.Staatssecr. nooit halen. De bezitters zullen schorsen,hun auto voor weinig geld verpatsen, een oude of geen auto terugkopen. Het milieu, zowel als de staatskas zijn er niet bij gebaat, en de heren uit Den Haag zullen vervolgens het geld ergens anders moeten stelen ! Bv van de ZZPérs !!! Stof tot Denken !!

Geplaatst door: JP op

Bedankt Den Haag Kijk eens met de maatregel is de waarde van een oldtimer oud ijzer prijs geworden .Voor de maatregel een taxatie van b.v € 5000,00 is nu nog geen € 750,00 Kijk maar eens op Marktplaats Ik rij met een 190 d tienjaar in mij bezit leuk voor de oude dag NIET DUS En al die mensen die afgeven op een diesel alsof je er elke dag mee rijd NIET DUS Gewoon ook liefhebbers met een diesel .Gekocht tienjaar geleden met 139.00 km nu na tienjaar 167.000 In heel Europa is het na 30 jr belastingvrij alleen nu doet Nederland even niet mee HOEZO BRUSSEL HOE ZIT DAT .En ik als ZZPer huizenmarkt kapot oldtimer inleveren en dan nog de concurrentie met de polen roemenen bulgaren .Bedankt Rutte ga zo door ik stem SP of helemaal niks

Geplaatst door: Mulder op

sluit me aan bij de heer reactie van Mulder. Met 2 in nieuw staat verkerende oldtimer diesel, waar nauwlijks mee gereden wordt, voel ik me ernstig gedupeerd. Alsof diesel voertuigen geen oldtimers kunnen zijn en alleen maar dagelijks gebruik, aangehouden worden.Niet dus.Auke Andela

Geplaatst door: aukeandela op

Inderdaad……alsof ik voor mijn 2 USA oldtimers op LPG even 5000 euro per jaar ga ophoesten. Ik rijd nog geen 50km per maand ermee! de groeten.

Geplaatst door: Gio op

ik betaald al 26 jaar wegenbelasting nu is die net 6 maanden vrij moet ik weer betalen zo lang we op die dieven stemmen in den haag blijf het gewoon door gaan gaat door met deze actie
geert

Geplaatst door: gkwolf op

Ook ik wordt benadeeld ik ging van grijs naar geel tarief en betaal het nog steeds ik dacht dat ik ook belasting vrij zou worden met mijn auto uit 1990 wat een dieven zooi!

Geplaatst door: petro Hartog op
Stichting Autobelangen schakelt topadvocaat in voor strijd MRB-vrijstelling (filmpje) - Automobielmanagement.nl

Stichting Autobelangen schakelt topadvocaat in voor strijd MRB-vrijstelling (filmpje)

In het streven om het oldtimerakkoord van april dit jaar ongedaan te maken- en de nog geldende vrijstellingsregeling voor old- en youngtimers in stand te houden- strijdt de Stichting Autobelangen/vrijstellingoldtimer.nl door.

Het geloof in succes wordt door Wouter van Embden cum suis bekrachtigd door een volgende stap. Onlangs werd bekend dat topadvocaat en hoogleraar Mr. Tom Barkhuysen van Stibbe Advocaten de gelederen van de belangenbehartigers versterkt. Dat lijkt een logische stap die de kansen van de "Stichting" alleen maar versterkt.

Daadkracht en geloof in eigen kunnen

Het inschakelen van de advocaat geeft aan dat Wouter van Embden cum suis veel vertrouwen hebben in het terugdraaien van het in april afgesloten MRB-akkoord. Vrijstelling Oldtimer strijdt voor het behoud van de huidige MRB-vrijstelling. In 2009 slaagde Wouter van Embden er al in een politieke maatregel- bijtelling youngtimers vaststellen op basis van nieuwwaarde- terug te draaien. Dat geloof in eigen kunnen komt ook nu naar voren. De Stichting Vrijstelling Oldtimer stelde al nadrukkelijk vraagtekens bij de juridische haalbaarheid van het oldtimerakkoord van april. Verder plaatsen Van Embden c.s vraagtekens bij de evenredigheid (derde maatregel in korte tijd met nadeel voor oldtimerbezitter en branche) van de genomen maatregelen en de insteek (milieu en financiën).

Geen grond

Het oldtimerakkoord -dat overigens nog niet wettelijk is bekrachtigd- is volgens velen discutabel. Ook de Stichting Vrijstelling Oldtimer denkt daar zo over. Daarom schakelt men nu- in eerste instantie voor een adviserende rol- een topadvocaat in: Mr. Tom Barkhuysen. Die heeft inmiddels al fijntjes gewezen op de juridische vraagtekens van de maatregel. Zo geeft hij aan dat er een probleem met rechtszekerheid zou kunnen zijn. Bij het doorvoeren van de derde Haagse maatregel binnen vier jaar kunnen bezitters van de oudere auto -en de bedrijfstak- nooit goed anticiperen op te snel wijzigende financiële consequenties. Een ander belangrijk punt is het effect van de genomen maatregel. Wanneer die schade toebrengt aan alle betrokkenen dan schiet de ingreep het beoogde doel voorbij. En dan is het toetskader zeer twijfelachtig, zeker omdat het nut en noodzaak van de belastingmaatregel niet aanwezig is.

Amendement Van Vliet

In de augustus-uitgave van Auto Motor Klassiek toonde Wouter van Embden al de effecten van het in 2012 ingevoerde Amendement Van Vliet. Deze maatregel- waarbij onder meer de leeftijdsgrens voor oldtimervrijstelling voor nieuwe import naar 30 jaar werd verhoogd- zorgde al voor een forse terugloop van geïmporteerde youngtimers. Het MRB-akkoord van dit voorjaar- dat in 2014 in zou moeten gaan- voegt volgens de advocaat en Wouter van Embden niets toe. Minstens zo belangrijk is de toezegging in het Amendement Van Vliet waarin aangegeven staat dat de evaluatie ervan pas in 2015 plaats zou vinden. En dat is volgens Mr Barkhuysen "nog een extra argument om het Amendement Van Vliet in stand te houden."  Een ander argument- dat niet door de advocaat werd genoemd- is het niet kijken naar gedragseffecten van een maatregel door politiek Den Haag en de importfraude, die onlangs aan het licht kwam. Het zijn zaken die de positie van Van Embden cum suis alleen maar sterker maken.

Kansrijk

De Stichting Autobelangen- waarvan vrijstellingoldtimer.nl het initiatief is-  laat in ieder geval zien, dat het oldtimerakkoord van dit voorjaar op zijn minst op drijfzand-achtige gronden is gesloten. Er is niet gekeken naar gedragseffecten, naar juridische haalbaarheid, belastingtechnische evenredigheid en de huidige situatie. Dat heeft extra schade veroorzaakt. De Eerste Kamer heeft straks- in aanvulling op de voorlopige conclusies van Van Embden en Barkhuysen- genoeg bewijzen om de discutabele kwaliteit van het oldtimerakkoord aan te tonen. En dat maakt de strijd van Stichting Autobelangen/VrijstellingOldtimer.nl alleen maar meer kansrijk. Een strijd die- in tegenstelling tot waar de KNAC en de FEHAC voor vrezen- onherroepelijk de gewenste instandhouding van het Amendement Van Vliet oplevert.

 

Bron: Autoschrijver.com

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Gelukkig blijven er mensen die de onredelijkheid van het wetsvoorstel en effect er van aan de kaak blijven stellen. Wat in het artikel omschreven staat met name in het gedrageffect kan ik mij ook helemaal in vinden. Interview de gemiddelde oldtimer rijder dan weet je al wat het effect zal zijn; minimaal. Succes met de zaak.

Geplaatst door: Theo op

Dit kunnen we alleen maar toejuigen! Top actie! De aanhouder wind zullen we maar zeggen. Krachten nog bundelen? Wie?

Geplaatst door: Gerard op

Nogmaals : de beoogde 150 miljoen zal hr.Staatssecr. nooit halen. De bezitters zullen schorsen,hun auto voor weinig geld verpatsen, een oude of geen auto terugkopen. Het milieu, zowel als de staatskas zijn er niet bij gebaat, en de heren uit Den Haag zullen vervolgens het geld ergens anders moeten stelen ! Bv van de ZZPérs !!! Stof tot Denken !!

Geplaatst door: JP op

Bedankt Den Haag Kijk eens met de maatregel is de waarde van een oldtimer oud ijzer prijs geworden .Voor de maatregel een taxatie van b.v € 5000,00 is nu nog geen € 750,00 Kijk maar eens op Marktplaats Ik rij met een 190 d tienjaar in mij bezit leuk voor de oude dag NIET DUS En al die mensen die afgeven op een diesel alsof je er elke dag mee rijd NIET DUS Gewoon ook liefhebbers met een diesel .Gekocht tienjaar geleden met 139.00 km nu na tienjaar 167.000 In heel Europa is het na 30 jr belastingvrij alleen nu doet Nederland even niet mee HOEZO BRUSSEL HOE ZIT DAT .En ik als ZZPer huizenmarkt kapot oldtimer inleveren en dan nog de concurrentie met de polen roemenen bulgaren .Bedankt Rutte ga zo door ik stem SP of helemaal niks

Geplaatst door: Mulder op

sluit me aan bij de heer reactie van Mulder. Met 2 in nieuw staat verkerende oldtimer diesel, waar nauwlijks mee gereden wordt, voel ik me ernstig gedupeerd. Alsof diesel voertuigen geen oldtimers kunnen zijn en alleen maar dagelijks gebruik, aangehouden worden.Niet dus.Auke Andela

Geplaatst door: aukeandela op

Inderdaad……alsof ik voor mijn 2 USA oldtimers op LPG even 5000 euro per jaar ga ophoesten. Ik rijd nog geen 50km per maand ermee! de groeten.

Geplaatst door: Gio op

ik betaald al 26 jaar wegenbelasting nu is die net 6 maanden vrij moet ik weer betalen zo lang we op die dieven stemmen in den haag blijf het gewoon door gaan gaat door met deze actie
geert

Geplaatst door: gkwolf op

Ook ik wordt benadeeld ik ging van grijs naar geel tarief en betaal het nog steeds ik dacht dat ik ook belasting vrij zou worden met mijn auto uit 1990 wat een dieven zooi!

Geplaatst door: petro Hartog op