De Conseil d’État houdt toezicht op de wetmatigheid van regeringsbeslissingen. In scherpe bewoordingen, gericht aan de regering-Hollande, kiest de raad in zijn vonnis de zijde van Daimler, moederbedrijf van Mercedes-Benz.

Aanleiding voor het registratieverbod lag in het gebruikte koudemiddel R134a in de voertuigen. Een en ander leidde tot een ruzie tussen Parijs en Daimler over milieuregels in Europa. Volgens de raad echter kunnen de betrokken voertuigen niet worden beschouwd als een serieuze bedreiging voor het milieu. Om die reden is nu opdracht gegeven aan de regering het verbod binnen twee dagen op te heffen. Ook wil de raad een studie naar de vraag of het verbod wellicht voorgoed moet worden opgeheven.

Daimler had furieus gereageerd op de actie van de Franse regering, die ertoe leidde dat sinds juni ruim vijfduizend verkopen niet konden worden afgehandeld. Frankrijk weigerde vier modellen van Mercedes te registreren omdat die zijn uitgerust met het oude koudemiddel R134a voor de airco. Dat is door de EU verboden op milieugronden. Het middel is sinds januari verboden voor alle nieuwe automodellen, omdat het een broeikasgas is en daarmee bijdraagt aan de opwarming van de aarde. Alle bestaande automodellen mogen het middel blijven gebruiken tot 2017. De vervangende vloeistof R1234yf zou volgens Daimler brandgevaarlijk zijn, hoewel ze door de EU is goedgekeurd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding