Met ruim 9,2 miljoen geregistreerde personen- en bedrijfsauto’s in Nederland, komt dat neer op een gemiddelde bijdrage van 2.141 euro per voertuig per jaar.

Dat en meer blijkt uit de nieuwste editie van Mobiliteit in Cijfers Auto’s van Bovag en RAI Vereniging. De statistieken geven inzicht in de ontwikkelingen in en betekenis van mobiliteit in Nederland. De publicatie leert verder dat de prijs van een liter benzine in de periode 2002 tot en met 2012 met 54 procent is gestegen; in diezelfde periode ging de algemene consumentenprijsindex omhoog met 19,4 procent.

Nog enkele weetjes:

– het gemiddelde brandstofverbruik, conform de fabrieksopgave, van nieuwe benzineauto’s in Nederland daalde de afgelopen tien jaar van circa 6,8 liter per 100 kilometer in 2002 tot minder dan 5,0 liter per 100 kilometer in 2012;

– de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto’s volgens de Europese testcyclus is gedaald tot 118 gram per kilometer, waarmee Nederland een van de koplopers in Europa is;

– 82 procent van alle nieuwe personenauto’s in 2012 had een energielabel A of B;

– inmiddels telt ons land 99 duizend voertuigen met aardgas-, biobrandstof- of elektrische aandrijving;

– het aantal laadpalen in Nederland verdubbelde van 1.826 in 2011 naar 3.611 in 2012;

– vorig jaar werden 211.408 rijbewijzen afgegeven voor de categorie B (personenauto), het hoogste aantal sinds 1991.