Die ‘in beton gegoten’ afspraken staan in de zogenaamde Autobrief van 30 juni 2011. Het is opgesteld door toenmalig minister van Financiën Jan-Kees de Jager voor de periode 2012 tot 2016. Met daarin alle afspraken rondom de periodieke aanscherping van CO2-grenzen en de daarbij behorende tarieven voor de BPM en fiscale bijtelling.

Tevens is daarin vastgelegd dat het heffen van MRB op zuinige auto’s vanaf 1 januari 2014 gecompenseerd wordt door de MRB op andere auto’s te verlagen. De Autobrief moest duidelijkheid bieden aan autokopers, zakelijke rijders en de autobranche. Met het vastleggen van de afspraken tot 2016 werd voorkomen dat er te pas en te onpas aan de knoppen wordt gedraaid en niemand weet waar hij aan toe is.

Die ‘in beton gegoten’ afspraken worden nu met voeten getreden, stellen RAI, BOVAG en VNA. De compensatiemaatregel voor de MRB is geschrapt en dat moet 250 miljoen euro opbrengen, terwijl de hogere BPM voor 200 miljoen euro is ingeboekt voor 2015.

Daar bovenop moet de accijnsverhoging op diesel (3 cent per liter) en LPG (7 cent per liter) komend jaar 280 miljoen euro opleveren. De partijen doen daarom nu een dringend beroep op de fracties om de afspraken die in 2011 in Autobrief 1 zijn vastgelegd – en goedgekeurd door de Tweede Kamer – te respecteren.