Dat meldt het Financieele Dagblad. De exporthausse is een gevolg van verhoogde belastingen: per 1 januari zijn auto’s tussen de 25 en 40 jaar oud niet langer uitgezonderd van motorrijtuigenbelasting. Vooral modellen die rijden op diesel of LPG worden zwaar belast. De belasting op benzineauto’s gaat, mits voldaan wordt aan bepaalde voorwaarden, minder omhoog.

Garagisten, tussenhandelaren, importeurs en restauratiebedrijven waarschuwden afgelopen jaar dat veel Nederlanders hun oldtimer van de hand zouden doen en dat daarmee de branche de nek om zou worden gedraaid. Een stichting van branchevertegenwoordigers werkt aan een claim om de geleden schade op de overheid te verhalen.

Uit recente cijfers blijkt echter dat de soep niet zo heet wordt gegeten als hij wordt opgediend. Het aantal faillissementen nam in de periode tot en met november weliswaar met 14 procent toe, maar het aantal oldtimers dat door eigenaren van de weg is gehaald, is echter slechts met 1,1 procent gestegen.

Vooralsnog profiteren de garages juist van de belastingmaatregel. In de 4 dagen voor kerst werden er 424 oldtimers aangeboden voor een herkeuring bij de RDW. De LPG installatie was vervangen door benzine als standaard brandstof. Er ontstonden aan het einde van het jaar zelfs lange wachtrijen bij de keuringsstations. Normaal gesproken komen er bij de RDW slechts enkele aanvragen voor een ombouwkeuring per week binnen.

Overigens is de vraag of de belastingverhoging de door het kabinet beoogde inkomsten (123 miljoen euro) oplevert: Veel auto’s die rijden op diesel of LPG verdwijnen naar het buitenland of worden omgebouwd. Als alle benzine-auto’s van tussen de 25 en 40 jaar oud aangeslagen worden voor het maximale tarief van 120 euro per maand, dan levert dat de schatkist straks maximaal 21 miljoen euro op.

Vertegenwoordigers van de oldtimerbranche stellen dat Weekers de regeling onvoldoende heeft doordacht. De rekensom van € 123 mln zou simplistisch in elkaar steken, gebaseerd zijn op foutieve informatie en geen rekening houden met de gevolgen voor ondernemers. Volgens Wouter van Emden van Stichting Autobelangen is er sprake van 200% meer aanbod en 42% minder vraag in de oldtimermarkt. 92% van zijn leden zou niet van plan zijn de volledige mrb te gaan betalen. Stichting Oldtimerbranche Nederland zegt garages te kennen die tonnen schade leiden door de belastingmaatregel. Er zou sprake zijn van faillissementen en een ontslaggolf.

Tegenstanders hebben de statistiek niet aan hun zijde. De grootste particuliere verkoopplaats van klassieke auto’s, Marktplaats.nl, zag in december 18% meer aanbod van oldtimers (zo’n 900 auto’s) dan in dezelfde periode een jaar eerder. Dat is fors, maar staat ver af van de cijfers van Stichting Oldtimerbelangen. De verkoop tussen consumenten daalde in 2013 met bijna 6.000, maar bedraagt nog altijd bijna 43.000 auto’s. ‘Krokodillentranen’, zo omschrijft Peter Staal van de Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club (KNAC) de klachten van garagisten, handelaren en restaurateurs. ‘Er wordt veel onzin naar buiten gebracht’, zegt hij, doelend op de cijfers van belangenbehartigers.

Experts uit de branche zijn eenduidig over waar de klappen vallen. Importeurs en bezitters van jonge klassiekers, met name die op diesel en lpg, zijn het grootste slachtoffer van de nieuwe regeling. Denk aan jonge Mercedessen, grote Amerikanen en SUV’s. ‘Bedrijven die ingespeeld hebben op de belastingvrijstelling krijgen de deksel op de neus’, zegt de woordvoerder van de Bovag. ‘Maar een echte liefhebber laat zijn hobby niet stuklopen op die € 120.’

Bronnen: FD, VWE Trendweb en Autointernationaal