Overheidssubsidie bepaalt marktverhoudingen autobranche

Van elke twintig auto’s die vorig jaar in Nederland werden verkocht, hadden er negentien een groen label.

Dat mag het verwachte resultaat van de overheidssubsidies worden genoemd. Want of de Nederlandse autoconsument werkelijk zo milieubewust is als uit bovengenoemd percentage zou kunnen worden afgeleid is zeer de vraag, zoals blijkt uit onderzoek. Van de 417.036 nieuw verkochte auto’s hadden bijna driehonderdduizend exemplaren een A-label, 71 duizend stuks een B-label en 21.500 een C-label. In 2012 waren modellen uit het A- en B-segment dominant op de Nederlandse automarkt, maar vorig jaar waren compacte middenklassers (C-segment) zoals de Ford Focus, Renault Mégane en Volkswagen Golf het meest populair.

Schakelen doen wij Nederlanders nog het liefste zelf (305 duizend verkopen), maar er is een aanzienlijke groep die liever een automaat heeft (81 duizend registraties) of een CVT (29 duizend). Hierbij moet natuurlijk wel worden aangetekend dat er steeds meer modellen qua transmissie helemaal niks meer te kiezen valt en dat je daar verplicht bent om voor een automaat of CVT te gaan. De Nederlandse autoconsument koos vorig jaar 265 duizend keer voor een benzinemodel, terwijl er 104 duizend diesels over de toonbank gingen. De derde podiumplaats is voor hybride modellen met 43.500 registraties. Nieuwe auto’s worden vooral gekocht door 50-plussers. Jongeren kiezen vaak voor een occasion.

Bron: autointernationaal.nl

 

Overheidssubsidie bepaalt marktverhoudingen autobranche - Automobielmanagement.nl

Overheidssubsidie bepaalt marktverhoudingen autobranche

Van elke twintig auto’s die vorig jaar in Nederland werden verkocht, hadden er negentien een groen label.

Dat mag het verwachte resultaat van de overheidssubsidies worden genoemd. Want of de Nederlandse autoconsument werkelijk zo milieubewust is als uit bovengenoemd percentage zou kunnen worden afgeleid is zeer de vraag, zoals blijkt uit onderzoek. Van de 417.036 nieuw verkochte auto’s hadden bijna driehonderdduizend exemplaren een A-label, 71 duizend stuks een B-label en 21.500 een C-label. In 2012 waren modellen uit het A- en B-segment dominant op de Nederlandse automarkt, maar vorig jaar waren compacte middenklassers (C-segment) zoals de Ford Focus, Renault Mégane en Volkswagen Golf het meest populair.

Schakelen doen wij Nederlanders nog het liefste zelf (305 duizend verkopen), maar er is een aanzienlijke groep die liever een automaat heeft (81 duizend registraties) of een CVT (29 duizend). Hierbij moet natuurlijk wel worden aangetekend dat er steeds meer modellen qua transmissie helemaal niks meer te kiezen valt en dat je daar verplicht bent om voor een automaat of CVT te gaan. De Nederlandse autoconsument koos vorig jaar 265 duizend keer voor een benzinemodel, terwijl er 104 duizend diesels over de toonbank gingen. De derde podiumplaats is voor hybride modellen met 43.500 registraties. Nieuwe auto’s worden vooral gekocht door 50-plussers. Jongeren kiezen vaak voor een occasion.

Bron: autointernationaal.nl