Langere ‘spijttijd’ na online kopen auto

Wie online een auto koopt, heeft voortaan 14 dagen daarna de tijd om op z’n besluit terug te komen en de auto terug te geven en terugbetaling van het volledige aankoopbedrag te eisen.

Tot nu toe was die ‘spijttijd’ beperkt tot een week, maar de Europese Unie heeft de rechten van de consumenten op dit gebied uitgebreid.

Als de koper een gebrek ontdekt, dan kan hij de auto gedurende 30 dagen na aankoop alsnog retourneren. Op dit moment bestaan daar geen duidelijke bepalingen voor. Heeft de dealer de auto één keer gerepareerd maar is het probleem daarmee niet verholpen, dan kan die wagen tot een half jaar tegen terugbetaling van de aankoopsom alsnog worden ingeleverd. Een dergelijke algemene voorwaarde bestaat momenteel helemaal niet. De Europese Commissie reageert met dit en andere maatregelen op de regelmatig verschijnende rapporten dat het aantal klachten over autodealers en -handelaren meer is dan over enige andere sector. 

Reacties

Online een nieuwe auto kopen bij Nieuweautokopen.nl welke is aangesloten is bij de Thuiswinkel Waarborg kent al vele jaren een termijn van 14 dagen. Reparatie en een half jaar is vele malen meer ‘lastiger’ voor de branche.

Geplaatst door: Paul de Vries op

@Paul de Vries: iets met; Wij van Wc-een adviseren….

Wat een goedkope manier om reclame te maken. Is de nood hoog?

Geplaatst door: Martijn op

Gaan we nou slimmeriken krijgen die in plaats van huren een auto “kopen” voor 14 dagen??
Of een half jaar?? Is de geschillencommissie hierop voorbereid? of zal het wel loslopen?

Geplaatst door: Thijs Peeters op

@martijn, is het azijn op, of had je wat zinnigs te melden?

Geplaatst door: Paul de Vries op

na alle overheidsonzin en nonpositive vd afgelopen 50 jr. krijgen we deze er nog bij!

Geplaatst door: JP op

@Paul de Vries, wil je het ontkennen dan? Ik snap best dat je trots bent op je bedrijf, maar op zo’n manier je bedrijf te promoten vind ik gewoonweg ‘goedkoop’. Zie mijn opmerking als een leermoment i.p.v. een consument af te zeiken. Een fijne dag Paul.

Geplaatst door: Martijn op

@martijn, ik zie het dus niet, die promotie. Ik geef graag inhoudelijk aan dat het bericht niet nieuw is, immers 14 dagen is er al jaren via de thuiswinkel waarborg. En om dit dan anoniem te doen zie ik niet zitten, dus ja dan zet ik erbij wie ik ben en welk bedrijf, ik zie er geen ‘wc eend’ in…

Geplaatst door: Paul de Vries op

Is in Duitsland al jaren zo. Nederlandse autobedrijven maak jullie borst maar nat.

Geplaatst door: Rob Koolen op
Langere ‘spijttijd’ na online kopen auto - Automobielmanagement.nl

Langere ‘spijttijd’ na online kopen auto

Wie online een auto koopt, heeft voortaan 14 dagen daarna de tijd om op z’n besluit terug te komen en de auto terug te geven en terugbetaling van het volledige aankoopbedrag te eisen.

Tot nu toe was die ‘spijttijd’ beperkt tot een week, maar de Europese Unie heeft de rechten van de consumenten op dit gebied uitgebreid.

Als de koper een gebrek ontdekt, dan kan hij de auto gedurende 30 dagen na aankoop alsnog retourneren. Op dit moment bestaan daar geen duidelijke bepalingen voor. Heeft de dealer de auto één keer gerepareerd maar is het probleem daarmee niet verholpen, dan kan die wagen tot een half jaar tegen terugbetaling van de aankoopsom alsnog worden ingeleverd. Een dergelijke algemene voorwaarde bestaat momenteel helemaal niet. De Europese Commissie reageert met dit en andere maatregelen op de regelmatig verschijnende rapporten dat het aantal klachten over autodealers en -handelaren meer is dan over enige andere sector. 

Reacties

Online een nieuwe auto kopen bij Nieuweautokopen.nl welke is aangesloten is bij de Thuiswinkel Waarborg kent al vele jaren een termijn van 14 dagen. Reparatie en een half jaar is vele malen meer ‘lastiger’ voor de branche.

Geplaatst door: Paul de Vries op

@Paul de Vries: iets met; Wij van Wc-een adviseren….

Wat een goedkope manier om reclame te maken. Is de nood hoog?

Geplaatst door: Martijn op

Gaan we nou slimmeriken krijgen die in plaats van huren een auto “kopen” voor 14 dagen??
Of een half jaar?? Is de geschillencommissie hierop voorbereid? of zal het wel loslopen?

Geplaatst door: Thijs Peeters op

@martijn, is het azijn op, of had je wat zinnigs te melden?

Geplaatst door: Paul de Vries op

na alle overheidsonzin en nonpositive vd afgelopen 50 jr. krijgen we deze er nog bij!

Geplaatst door: JP op

@Paul de Vries, wil je het ontkennen dan? Ik snap best dat je trots bent op je bedrijf, maar op zo’n manier je bedrijf te promoten vind ik gewoonweg ‘goedkoop’. Zie mijn opmerking als een leermoment i.p.v. een consument af te zeiken. Een fijne dag Paul.

Geplaatst door: Martijn op

@martijn, ik zie het dus niet, die promotie. Ik geef graag inhoudelijk aan dat het bericht niet nieuw is, immers 14 dagen is er al jaren via de thuiswinkel waarborg. En om dit dan anoniem te doen zie ik niet zitten, dus ja dan zet ik erbij wie ik ben en welk bedrijf, ik zie er geen ‘wc eend’ in…

Geplaatst door: Paul de Vries op

Is in Duitsland al jaren zo. Nederlandse autobedrijven maak jullie borst maar nat.

Geplaatst door: Rob Koolen op