Op die manier zou de slechte luchtkwaliteit in de Britse hoofdstad wat kunnen verbeteren, hoopt Johnson (die zelf vrijwel altijd fietst naar gemeentekantoren en andere bestemmingen). "Mensen die destijds een diesel hebben gekocht omdat dat voordeliger uitkomt, zouden nu een stimuleringspremie moeten krijgen om die weg te doen en een schoner exemplaar te kopen. Of met de bus of de fiets te gaan, natuurlijk."

Johnson stelt dat het achteraf gezien ‘allemaal erg verkeerd is geweest dat we mensen hebben aangespoord om diesel te rijden.’ De brandstof is weliswaar in Engeland duurder dan benzine, maar voor de wegenbelasting maakt het geen verschil. ‘’Veel mensen zijn daardoor in de verleiding gekomen om een diesel te gaan rijden en zien zichzelf nu opeens afgeschilderd als grote vervuilers."

De burgemeester deelde verder mee dat hij de speciale stadsbelasting voor rijden in het centrum van Londen, de congestion charge, volgend jaar gaat verhogen met 12,50 euro per keer/dag.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding