Wil Wiebes de tweehonderdduizend auto’s met stekker in 2020 inderdaad realiseren, dan betekenen deze woorden niets minder dan dat hij bijzonder stevig ingrijpt om elektrisch rijden aantrekkelijker te maken. Staat dat straks in de Autobrief2?  ‘Ook in het komende decennium blijven fiscale prikkels nodig om aan te zetten tot duurzaam en elektrisch autorijden’, aldus Wiebes. Dit streven komt naast de wens om de autobelastingen te vereenvoudigen zonder dat het ten koste gaat van de opbrengsten.
De regering houdt nog steeds vast aan tweehonderdduizend elektrische (inclusief plug-in) auto’s in 2020. Er rijden er sinds eind augustus 39 duizend rond en daar komen er per maand zo’n duizend bij (150 elektrische en 850 plug-in hybrides). Met dat tempo zijn het er in 2020 zo’n 110 duizend tot 115 duizend. Slechts bij een royale verdubbeling van de verkopen tot 2,2 duizend per maand (gemiddeld) komt de doelstelling binnen bereik. In deze berekening  is de export van voertuigen niet meegenomen.
De huidige cijfers laten zien dat op elke verkochte elektrische auto er zeven plug-in hybrides worden afgeleverd. Van de 39 duizend voertuigen met een stekker is ruim een derde deel een Mitsubishi Outlander PHEV (14,2 duizend) en één op de vijf is een Volvo V60 PHEV (8,7 duizend). De volelektrische koploper, de Model S van Tesla, volgt met 1,9 duizend stuks op ruime afstand. (Bron: ZERauto)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding