Wiebes: extra fiscale prikkels voor elektrische auto’s

Staatssecretaris Wiebes van Financiën heeft de Tweede Kamer toegezegd dat elektrische en zeer zuinige auto’s fiscaal gestimuleerd zullen blijven. Het beleid richt zich op een ‘meer massale doorbraak’ van elektrische auto’s’.

Wil Wiebes de tweehonderdduizend auto’s met stekker in 2020 inderdaad realiseren, dan betekenen deze woorden niets minder dan dat hij bijzonder stevig ingrijpt om elektrisch rijden aantrekkelijker te maken. Staat dat straks in de Autobrief2?  ‘Ook in het komende decennium blijven fiscale prikkels nodig om aan te zetten tot duurzaam en elektrisch autorijden’, aldus Wiebes. Dit streven komt naast de wens om de autobelastingen te vereenvoudigen zonder dat het ten koste gaat van de opbrengsten.
De regering houdt nog steeds vast aan tweehonderdduizend elektrische (inclusief plug-in) auto’s in 2020. Er rijden er sinds eind augustus 39 duizend rond en daar komen er per maand zo’n duizend bij (150 elektrische en 850 plug-in hybrides). Met dat tempo zijn het er in 2020 zo’n 110 duizend tot 115 duizend. Slechts bij een royale verdubbeling van de verkopen tot 2,2 duizend per maand (gemiddeld) komt de doelstelling binnen bereik. In deze berekening  is de export van voertuigen niet meegenomen.
De huidige cijfers laten zien dat op elke verkochte elektrische auto er zeven plug-in hybrides worden afgeleverd. Van de 39 duizend voertuigen met een stekker is ruim een derde deel een Mitsubishi Outlander PHEV (14,2 duizend) en één op de vijf is een Volvo V60 PHEV (8,7 duizend). De volelektrische koploper, de Model S van Tesla, volgt met 1,9 duizend stuks op ruime afstand. (Bron: ZERauto)

Reacties

Tsjonge, wat een visie heeft die man! Ga lekker verder met stimuleren en maak de Nederlandse autobranche nog verder kapot.

Geplaatst door: heinman op

Ja, en verander dan maar weer de regels. Eerst de mensen beloven geen bijtelling te zullen rekenen en nu weer laten weten dat toch nog te gaan doen. Dit is fijn en consequent beleid. Wat dat aangaat past deze man goed bij het droevige beleid in dit nare land.

Geplaatst door: Eduard Pijl op

Je koopt zelf een bedrijfsauto, doet er je werk mee en als dank mag je dan bijtelling betalen.
als je geen bijtelling wilt voor je bedrijfsauto, dan ben je verplicht een 7-14% bijtelling auto te kopen om daar je prive kilometers mee te rijden. Lekker handig als er in de woonwijk 1,15 parkeerplek per huishouden is.

Geplaatst door: john op
Wiebes: extra fiscale prikkels voor elektrische auto’s - Automobielmanagement.nl

Wiebes: extra fiscale prikkels voor elektrische auto’s

Staatssecretaris Wiebes van Financiën heeft de Tweede Kamer toegezegd dat elektrische en zeer zuinige auto’s fiscaal gestimuleerd zullen blijven. Het beleid richt zich op een ‘meer massale doorbraak’ van elektrische auto’s’.

Wil Wiebes de tweehonderdduizend auto’s met stekker in 2020 inderdaad realiseren, dan betekenen deze woorden niets minder dan dat hij bijzonder stevig ingrijpt om elektrisch rijden aantrekkelijker te maken. Staat dat straks in de Autobrief2?  ‘Ook in het komende decennium blijven fiscale prikkels nodig om aan te zetten tot duurzaam en elektrisch autorijden’, aldus Wiebes. Dit streven komt naast de wens om de autobelastingen te vereenvoudigen zonder dat het ten koste gaat van de opbrengsten.
De regering houdt nog steeds vast aan tweehonderdduizend elektrische (inclusief plug-in) auto’s in 2020. Er rijden er sinds eind augustus 39 duizend rond en daar komen er per maand zo’n duizend bij (150 elektrische en 850 plug-in hybrides). Met dat tempo zijn het er in 2020 zo’n 110 duizend tot 115 duizend. Slechts bij een royale verdubbeling van de verkopen tot 2,2 duizend per maand (gemiddeld) komt de doelstelling binnen bereik. In deze berekening  is de export van voertuigen niet meegenomen.
De huidige cijfers laten zien dat op elke verkochte elektrische auto er zeven plug-in hybrides worden afgeleverd. Van de 39 duizend voertuigen met een stekker is ruim een derde deel een Mitsubishi Outlander PHEV (14,2 duizend) en één op de vijf is een Volvo V60 PHEV (8,7 duizend). De volelektrische koploper, de Model S van Tesla, volgt met 1,9 duizend stuks op ruime afstand. (Bron: ZERauto)

Reacties

Tsjonge, wat een visie heeft die man! Ga lekker verder met stimuleren en maak de Nederlandse autobranche nog verder kapot.

Geplaatst door: heinman op

Ja, en verander dan maar weer de regels. Eerst de mensen beloven geen bijtelling te zullen rekenen en nu weer laten weten dat toch nog te gaan doen. Dit is fijn en consequent beleid. Wat dat aangaat past deze man goed bij het droevige beleid in dit nare land.

Geplaatst door: Eduard Pijl op

Je koopt zelf een bedrijfsauto, doet er je werk mee en als dank mag je dan bijtelling betalen.
als je geen bijtelling wilt voor je bedrijfsauto, dan ben je verplicht een 7-14% bijtelling auto te kopen om daar je prive kilometers mee te rijden. Lekker handig als er in de woonwijk 1,15 parkeerplek per huishouden is.

Geplaatst door: john op