Druiven zijn zuur voor oldtimer liefhebbers

Het schrappen van de belastingvrijstelling voor oldtimers heeft de overheid veel minder opgeleverd dan begroot. Dat stelt de Stichting Autobelangen op basis van onder meer een beroep op de Wet openbaarheid van Bestuur (Wob).

Sinds 1 januari 2014 moet iedereen met een LPG of dieselauto jonger dan 40 jaar volledige wegenbelasting betalen. De overheid had gerekend op structureel 137 miljoen euro extra inkomsten per jaar, maar volgens de stichting is de teller blijken steken op 40 miljoen euro. Klassiekerliefhebbers blijken hun auto vaak te hebben geschorst of verkocht en geëxporteerd, in plaats van er belasting voor te betalen.

Kamerleden van CDA en PVV hebben nu schriftelijke vragen gesteld over de inkomsten. Beide partijen vermoeden dat de overheid met cijfers speelt om de regeling achteraf alsnog beter te laten uitkomen. Zo zouden ook belastinginkomsten van andere auto’s bij de totale opbrengsten worden meegeteld. "De berekeningen van het kabinet zijn totale doelberekeningen", stelt het CDA. Kamerlid Pieter Omtzigt wil dat eventueel het CPB nu berekent hoeveel er nu daadwerkelijk is opgebracht. Hij stelt al enige tijd vragen over de kwestie. Feit is dat hetzelfde kabinet veel belastinggeld laat liggen met haar beleid voor (stekker)hybride auto’s die in de praktijk veel kilometers op benzine rijden.

Het ministerie van Financiën kan nog niet op de zaak ingaan. "Er is een set schriftelijke vragen gesteld, de antwoorden daarop zullen we eerst aan de Kamer laten weten", aldus een zegsman. Wanneer de antwoorden komen is nog niet bekend. Ondertussen neemt het chagrijn bij (voormalige) oldtimer bezitters toe. Zij spreken van doorgeschoten burger pesten en een overheid die liefhebbers hun hobby ontneemt. Dat neemt niet weg dat oldtimers bovengemiddeld milieuvervuilend zijn en dat hier best een prijskaartje aan gehangen mag worden. De huidige emissie regelgeving is niet voor niets ingevoerd.

En de overheid is er voor om belastingontwijking (en daar was in veel gevallen sprake van) te voorkomen. Echte oldtimer liefhebbers laten geen LPG tank inbouwen. Of kiezen niet voor een Mercedes-Benz 200D als dagelijks transportmiddel. Overigens, dat de populariteit van klassiekers onder druk staat en liefhebbers hun oldtimer van de hand doen, heeft niet alleen met belastingvrijstelling te maken. Ook lokale overheden (zoals bijvoorbeeld de stad Utrecht) dragen er met hun wet/regelgeving op het gebied van milieu aan bij dat oude auto’s in een kwade reuk komen te staan.

Bron: Autointernationaal

Reacties

Wordt dan ook bekend gemaakt wat de verminderende opbrengsten zijn via de oldtimerhandel en kosten van gestopte bedrijven

Geplaatst door: joy op

Men rekend alleen in de plus, wat dit de overheid aan verminderde inkomsten heeft gekost word maar even verzwegen, Denk aan minder inkomsten en faillisementen, uitkeringen, voor de transporteur, handelaar, bekleder, spuiter, monteur, LPGinbouwer, onderdelenleverancier, etc, etc. Er was een levendige beroepsgroep. Ik heb collega handelaren failliet zien gaan, veel geklaag van minder werk door spuiter, LPGinbouwer, bekleder etc , dus ook minder BTW, meer uitkeringen etc. Dit kost de overheid veel geld, vallen opbrengsten mijns inziens in het niet!
Zo jammer dat onze economie in economisch slechte tijden zo aangepakt word door rijkrekenwerk ipv denkwerk.

Geplaatst door: Jansencarsenclassics op

Er wordt hier te veel gesproken over Oldtimers. Men bedoeld echter oudere auto’s15 jr. Youngtimers en Klassiekers(tot 25 jaar). De ware Oldtimer liefhebber doet zijn auto niet weg vanwege wegen belasting(MRB). Diegene die problemen hebben zijn degene die proberen op een slinkse manier MRB te ontlopen. Helaas

Geplaatst door: sander op

Beste uw bericht klopt niet. U praat over vervuiling van oldtimers. DAAROM ZOU ER JUIST LPG IN DE AUTO MOETEN. mAAR DIT WORD BESTRAFT. Een oldtimer met gas is schoner dan een jong wagen zonder gas.

Geplaatst door: van den berg op

Er word niet gesproken van de 20000 werklozen die dit veroorzaakte. Denk aan restauratiebedrijven, toeleveranciers, oldtimerdealers, enz… OPBRENGSTEN WEGENBELASTING 40 MILJOEN EN DE KOSTEN VAN WERKLOZEN 600000 MILJOEN. Als je dit vraagt dan krijg je als antwoord. MAAR DIT KOMT UIT EEN ANDER POTJE!!!! Laat mensen Nederland besturen die een eigen bedrijf hebben. Ik zie Nederland ook als een bedrijf. U TOCH OOK!

Geplaatst door: Hafkamp op

En Vialle is failliet

Geplaatst door: Wautomotive op
Druiven zijn zuur voor oldtimer liefhebbers - Automobielmanagement.nl

Druiven zijn zuur voor oldtimer liefhebbers

Het schrappen van de belastingvrijstelling voor oldtimers heeft de overheid veel minder opgeleverd dan begroot. Dat stelt de Stichting Autobelangen op basis van onder meer een beroep op de Wet openbaarheid van Bestuur (Wob).

Sinds 1 januari 2014 moet iedereen met een LPG of dieselauto jonger dan 40 jaar volledige wegenbelasting betalen. De overheid had gerekend op structureel 137 miljoen euro extra inkomsten per jaar, maar volgens de stichting is de teller blijken steken op 40 miljoen euro. Klassiekerliefhebbers blijken hun auto vaak te hebben geschorst of verkocht en geëxporteerd, in plaats van er belasting voor te betalen.

Kamerleden van CDA en PVV hebben nu schriftelijke vragen gesteld over de inkomsten. Beide partijen vermoeden dat de overheid met cijfers speelt om de regeling achteraf alsnog beter te laten uitkomen. Zo zouden ook belastinginkomsten van andere auto’s bij de totale opbrengsten worden meegeteld. "De berekeningen van het kabinet zijn totale doelberekeningen", stelt het CDA. Kamerlid Pieter Omtzigt wil dat eventueel het CPB nu berekent hoeveel er nu daadwerkelijk is opgebracht. Hij stelt al enige tijd vragen over de kwestie. Feit is dat hetzelfde kabinet veel belastinggeld laat liggen met haar beleid voor (stekker)hybride auto’s die in de praktijk veel kilometers op benzine rijden.

Het ministerie van Financiën kan nog niet op de zaak ingaan. "Er is een set schriftelijke vragen gesteld, de antwoorden daarop zullen we eerst aan de Kamer laten weten", aldus een zegsman. Wanneer de antwoorden komen is nog niet bekend. Ondertussen neemt het chagrijn bij (voormalige) oldtimer bezitters toe. Zij spreken van doorgeschoten burger pesten en een overheid die liefhebbers hun hobby ontneemt. Dat neemt niet weg dat oldtimers bovengemiddeld milieuvervuilend zijn en dat hier best een prijskaartje aan gehangen mag worden. De huidige emissie regelgeving is niet voor niets ingevoerd.

En de overheid is er voor om belastingontwijking (en daar was in veel gevallen sprake van) te voorkomen. Echte oldtimer liefhebbers laten geen LPG tank inbouwen. Of kiezen niet voor een Mercedes-Benz 200D als dagelijks transportmiddel. Overigens, dat de populariteit van klassiekers onder druk staat en liefhebbers hun oldtimer van de hand doen, heeft niet alleen met belastingvrijstelling te maken. Ook lokale overheden (zoals bijvoorbeeld de stad Utrecht) dragen er met hun wet/regelgeving op het gebied van milieu aan bij dat oude auto’s in een kwade reuk komen te staan.

Bron: Autointernationaal

Reacties

Wordt dan ook bekend gemaakt wat de verminderende opbrengsten zijn via de oldtimerhandel en kosten van gestopte bedrijven

Geplaatst door: joy op

Men rekend alleen in de plus, wat dit de overheid aan verminderde inkomsten heeft gekost word maar even verzwegen, Denk aan minder inkomsten en faillisementen, uitkeringen, voor de transporteur, handelaar, bekleder, spuiter, monteur, LPGinbouwer, onderdelenleverancier, etc, etc. Er was een levendige beroepsgroep. Ik heb collega handelaren failliet zien gaan, veel geklaag van minder werk door spuiter, LPGinbouwer, bekleder etc , dus ook minder BTW, meer uitkeringen etc. Dit kost de overheid veel geld, vallen opbrengsten mijns inziens in het niet!
Zo jammer dat onze economie in economisch slechte tijden zo aangepakt word door rijkrekenwerk ipv denkwerk.

Geplaatst door: Jansencarsenclassics op

Er wordt hier te veel gesproken over Oldtimers. Men bedoeld echter oudere auto’s15 jr. Youngtimers en Klassiekers(tot 25 jaar). De ware Oldtimer liefhebber doet zijn auto niet weg vanwege wegen belasting(MRB). Diegene die problemen hebben zijn degene die proberen op een slinkse manier MRB te ontlopen. Helaas

Geplaatst door: sander op

Beste uw bericht klopt niet. U praat over vervuiling van oldtimers. DAAROM ZOU ER JUIST LPG IN DE AUTO MOETEN. mAAR DIT WORD BESTRAFT. Een oldtimer met gas is schoner dan een jong wagen zonder gas.

Geplaatst door: van den berg op

Er word niet gesproken van de 20000 werklozen die dit veroorzaakte. Denk aan restauratiebedrijven, toeleveranciers, oldtimerdealers, enz… OPBRENGSTEN WEGENBELASTING 40 MILJOEN EN DE KOSTEN VAN WERKLOZEN 600000 MILJOEN. Als je dit vraagt dan krijg je als antwoord. MAAR DIT KOMT UIT EEN ANDER POTJE!!!! Laat mensen Nederland besturen die een eigen bedrijf hebben. Ik zie Nederland ook als een bedrijf. U TOCH OOK!

Geplaatst door: Hafkamp op

En Vialle is failliet

Geplaatst door: Wautomotive op