Europa blijft bij VW aandringen op compensatie

Brussel voert de druk op Volkswagen op. De Europese Commissie wil dat de miljoenen gedupeerde auto-eigenaren in Europa wel degelijk worden gecompenseerd en waarschuwt ervoor dat zo’n gebaar nodig is voordat Volkswagen verder kan na de opgelopen reputatieschade.

EU-commissaris Elzbieta Bienkowska, onder meer verantwoordelijk voor de autoindustrie, heeft gezegd dat zij het bedrijf meedogenloos zal blijven pushen, ondanks het feit dat Volkswagen heeft uitgesloten dat men iets soortgelijks gaat doen  als de voucher van duizend dollar ter compensatie aan benadeelde klanten in de VS. "De Europese Commissie zal bij deze kwestie nooit terugtreden, omdat het belangrijk is", zegt zij in een interview met Financial Times. "Je kunt niet openlijk zeggen dat terwijl het bedrog aan beide zijden van de oceaan hetzelfde is geweest, je de Europese klanten vervolgens anders behandelt."  Volkswagen zou een vergelijkbaar aanbod moeten doen aan de Europese VW-klanten ook al zou het ‘extreem duur’ worden voor het bedrijf, voegde zij toe.

Het gesteggel over de compensatie is het laatste hoofdpijndossier voor Volkswagen, in zijn pogingen het sjoemeldieselschandaal te boven te komen. Er zijn wereldwijd meer dan elf miljoen dieselmotoren bij de zaak betrokken, waarvan achtenhalf miljoen in Europa. De kwestie heeft VW een aantal claims en juridische aanklachten opgeleverd.  Het Amerikaanse Ministerie van Justitie gaat een civiele procedure starten waarin het ministerie tot wel 45 miljard dollar van de autofabrikant eist.

Op een bijeenkomst in Brussel afgelopen maandag 25 november zei ceo Matthias Müller van Volkswagen AG dat de belangrijkste taak van zijn bedrijf is het terugwinnen van het vertrouwen en dat men de dingen recht wil zetten. Men zal de resultaten van het eigen interne onderzoek vermoedelijk presenteren in april.  En terwijl VW erkent dat de sjoemelsoftware illegaal was, vindt Volkswagen dat men geen compensatie behoeft aan te bieden omdat men een reparatieplan heeft ingediend dat door de Europese regelgevers is goedgekeurd.

Bovendien, een actie op de schaal van de compensatie in de VS is onrealistisch omdat zoiets het bedrijf achtenhalf miljard zou kosten.  De EC heeft niet de macht om Volkswagen te dwingen maar Bienkowska heeft gezegd dat het haar intentie is om het bewustzijn te vergroten dat de Europese klanten niet eerlijk worden behandeld. Ze zei ook dat zij een ‘goede discussie’ heeft gehad met ceo Matthias Müller en dat zij het bedrijf heeft gevraagd te komen met voorstellen voor compensatie.  Maar VW heeft sindsdien alleen maar zijn bezwaren tegen een compensatie herhaald.

De belangrijke argumenten hiervoor zijn dat het vertrouwen in de dieseltechnologie in de VS en Canada ‘ernstig geschaad’ zou zijn. Bovendien zullen klanten in de VS en Canada waarschijnlijk langer moeten wachten voordat hun auto’s kunnen worden gerepareerd vanwege de strengere emissienormen. "Om deze reden kan de compensatieactie niet simpelweg worden uitgerold op andere markten", aldus VW.
Het Duitse concern is door de sjoemelsoftware in het ergste schandaal van zijn 78-jarige geschiedenis verwikkeld.

 

Europa blijft bij VW aandringen op compensatie - Automobielmanagement.nl

Europa blijft bij VW aandringen op compensatie

Brussel voert de druk op Volkswagen op. De Europese Commissie wil dat de miljoenen gedupeerde auto-eigenaren in Europa wel degelijk worden gecompenseerd en waarschuwt ervoor dat zo’n gebaar nodig is voordat Volkswagen verder kan na de opgelopen reputatieschade.

EU-commissaris Elzbieta Bienkowska, onder meer verantwoordelijk voor de autoindustrie, heeft gezegd dat zij het bedrijf meedogenloos zal blijven pushen, ondanks het feit dat Volkswagen heeft uitgesloten dat men iets soortgelijks gaat doen  als de voucher van duizend dollar ter compensatie aan benadeelde klanten in de VS. "De Europese Commissie zal bij deze kwestie nooit terugtreden, omdat het belangrijk is", zegt zij in een interview met Financial Times. "Je kunt niet openlijk zeggen dat terwijl het bedrog aan beide zijden van de oceaan hetzelfde is geweest, je de Europese klanten vervolgens anders behandelt."  Volkswagen zou een vergelijkbaar aanbod moeten doen aan de Europese VW-klanten ook al zou het ‘extreem duur’ worden voor het bedrijf, voegde zij toe.

Het gesteggel over de compensatie is het laatste hoofdpijndossier voor Volkswagen, in zijn pogingen het sjoemeldieselschandaal te boven te komen. Er zijn wereldwijd meer dan elf miljoen dieselmotoren bij de zaak betrokken, waarvan achtenhalf miljoen in Europa. De kwestie heeft VW een aantal claims en juridische aanklachten opgeleverd.  Het Amerikaanse Ministerie van Justitie gaat een civiele procedure starten waarin het ministerie tot wel 45 miljard dollar van de autofabrikant eist.

Op een bijeenkomst in Brussel afgelopen maandag 25 november zei ceo Matthias Müller van Volkswagen AG dat de belangrijkste taak van zijn bedrijf is het terugwinnen van het vertrouwen en dat men de dingen recht wil zetten. Men zal de resultaten van het eigen interne onderzoek vermoedelijk presenteren in april.  En terwijl VW erkent dat de sjoemelsoftware illegaal was, vindt Volkswagen dat men geen compensatie behoeft aan te bieden omdat men een reparatieplan heeft ingediend dat door de Europese regelgevers is goedgekeurd.

Bovendien, een actie op de schaal van de compensatie in de VS is onrealistisch omdat zoiets het bedrijf achtenhalf miljard zou kosten.  De EC heeft niet de macht om Volkswagen te dwingen maar Bienkowska heeft gezegd dat het haar intentie is om het bewustzijn te vergroten dat de Europese klanten niet eerlijk worden behandeld. Ze zei ook dat zij een ‘goede discussie’ heeft gehad met ceo Matthias Müller en dat zij het bedrijf heeft gevraagd te komen met voorstellen voor compensatie.  Maar VW heeft sindsdien alleen maar zijn bezwaren tegen een compensatie herhaald.

De belangrijke argumenten hiervoor zijn dat het vertrouwen in de dieseltechnologie in de VS en Canada ‘ernstig geschaad’ zou zijn. Bovendien zullen klanten in de VS en Canada waarschijnlijk langer moeten wachten voordat hun auto’s kunnen worden gerepareerd vanwege de strengere emissienormen. "Om deze reden kan de compensatieactie niet simpelweg worden uitgerold op andere markten", aldus VW.
Het Duitse concern is door de sjoemelsoftware in het ergste schandaal van zijn 78-jarige geschiedenis verwikkeld.