Dit meldt Automotive News. Volkswagen heeft nog steeds geen enkele planning aangekondigd om de goedkeuring te verkrijgen van de regelgevers in de VS en de staat Californië inzake de 575 duizend 2.0- en 3.0-diesels daar. In september 2015 gaf Volkswagen toe dat er software is geïnstalleerd die de auto’s in testsituaties veel minder schadelijke stoffen doet uitstoten dan onder normale omstandigheden.
Vorige week kreeg VW in Europa toestemming om te beginnen met het repareren van de 8,5 miljoen betrokken auto’s. Volkswagen zegt dat het wereldwijd gaat om elf miljoen auto’s.

Het Duitse autoconcern moet een plan indienen bij de California Air Resources Board (CARB) waarin staat hoe men de auto’s gaat terugroepen en repareren. CARB heeft op 25 november aan Volkswagen tot 2 februari de tijd gegeven om het plan in te dienen. Een woordvoerder van de raad heeft niet gezegd of VW de deadline heeft gehaald. Ook een woordvoerder van Audi in de VS heeft niets over de deadline gezegd.

Een verkoopstop wordt in de VS gehandhaafd, behalve voor de 2016-diesels. Er is geen voortgang gerapporteerd nadat topman Matthias Müller van VW een ontmoeting had met chef Gina McCarthy van de Environmental Protection Agency (EPA) op 13 januari. Het ministerie van justitie in de VS heeft bij Volkswagen op 4 januari een claim ingediend van maar liefst 46 miljard dollar. Een woordvoerder van EPA heeft afgelopen maandag gezegd dat het agentschap ‘bezig blijft met de lopende technische discussies over potentiële oplossingen voor de 2.0-uitvoeringen parallel aan de federale juridische acties’.
Vorige maand heeft de staat Californië een voorstel van VW afgewezen waarmee het concern de 482 duizend auto’s met een 2.0-TDI wilde repareren. EPA noemde dit plan ‘gebrekkig’.  (bron: Reuters / Automotive News)