De ev-motie van PvdA’er Jan Vos is aangenomen maar met enkele aanpassingen. Zo is afgesproken dat ‘het streven’ is om in 2025 alleen nog elektrische auto’s te verkopen. Een verbod op brandstofauto’s is onrealistisch omdat dit de complete automarkt zou ontwrichten. Wie de statistieken bekijkt, merkt dat het marktaandeel van elektrische auto’s in Nederland nog altijd aanzienlijk kleiner is dan die brandstofmodellen.

Tesla’s nieuwe: de Model 3

Voor de nieuwe Tesla Model 3 betekent de motie goed nieuws want Tesla’s kleinste model heeft net als de Model S en Model X uitsluitend elektrische aandrijving. De Model 3 is een échte Tesla, staat op een andere architectuur dan de Model S en is qua afmetingen vergelijkbaar met een BMW 3 Serie, Audi A4 en Mercedes-Benz C-Klasse. Groot verschil ten opzichte van die Duitse drie is natuurlijk de aandrijflijn. De Model 3 komt volgens Tesla in verschillende smaken op de markt, waarbij de instapper een actieradius heeft van ongeveer 350 kilometer, standaard over AutoPilot beschikt en 35 duizend euro moet gaan kosten. In 2018 komen de eerste auto’s naar Nederland.

Ook India ambitieus

Niet alleen in Nederland zijn er ambities van politici over elektrisch rijden. In het overbevolkte India doen politici ook geregeld uitspraken over het onderwerp. India wil graag koploper zijn als het gaat om het aantal elektrische auto’s op de Indiase wegen. In 2013 stelde India het National Electric Mobility Mission Plan op om de aankoop van elektrische auto’s te bevorderen. Het doel was eerst om rond 2020 zes tot zeven miljoen elektrische auto’s op de weg te krijgen. In een kersvers overheidsplan staat een nieuwe doelstelling om in 2030 het complete Indiase wagenpark te elektrificeren. Aangezien er 1,2 miljard mensen in India wonen, wordt dat een omvangrijke klus. De luchtkwaliteit zou er wel sterk door verbeteren. Indiase steden hebben nu vaak ernstige smogproblemen.

Historisch moment in autogeschiedenis

Wanneer de elektrische auto nu precies doorbreekt, kan niemand voorspellen. BMW i-productbaas Henrik Wenders voorziet wel een rooskleurige toekomst voor de elektrische auto’s, maar stelt ook dat de ontwikkeling van de technologie tijd nodig heeft. Bovendien zijn er volop nieuwe technologieën in ontwikkeling. Volgens Wenders bevinden we ons momenteel in een historisch moment in de revolutie van mobiliteit. "Het complete autolandschap verandert van een auto-industrie naar een mobiliteitsindustrie", zegt hij. Op afroep van A naar B kunnen reizen wordt volgens Wenders steeds belangrijker, vooral omdat steeds meer mensen in steden gaan wonen. (bron: ZERauto.nl)