In de winter van 2009 -2010 kwam een busje met scholieren na een slippartij op z’n kant terecht. Het busje van Connexxion reed niet op winterbanden. Het destijds veelbesproken incident in het Drentse Erica schudde een aantal leden van de Tweede Kamer wakker. Na veel discussies en Kamervragen kondigde Eurlings aan dat hij in het najaar van 2010 een brede campagne zou uitrollen om het gebruik van winterbanden te bevorderen.

"VACO heeft destijds in gesprekken met het ministerie voorgesteld om te beginnen met de inzet van DRIPS, de informatiepanelen boven de snelwegen", aldus branchemanager Edwin Brinksma. "Op die manier bereiken we een groot publiek, zonder hoge kosten."

Een campagne bleef echter uit. VACO bleef ‘Den Haag’ vervolgens aan de belofte uit 2010 herinneren.


2016: loon naar werken

De laatste jaren is de samenwerking met het ministerie verbeterd, constateert Brinksma. "Kijk bijvoorbeeld naar de bewustwordingscampagne ‘Kies de Beste Band’, waarbinnen wij samen met vele andere organisaties intensief en succesvol samenwerken." Een van de resultaten is de aftrap van de winterbandencampagne. Op de DRIPS boven de snelwegen lezen de passanten de tekst ‘Veilig de winter in met winterbanden! KiesdeBesteBand.nl.’ Brinksma: "Met de campagne bereiken we een miljoenenpubliek. In combinatie met onze eigen campagnes is dit zeer positief voor het bandenbewustzijn in Nederland."

Meer over VACO en de focus op bandenbewustzijn in de AM Oliebollenspecial, die inmiddels is verschenen.