Brussel wil strengere veiligheidseisen auto’s

De Europese Commissie wil dat auto’s veiliger worden. Autofabrikanten moeten ze daarom verplicht uitrusten met meer technologische snufjes om bijvoorbeeld op de rijbaan te blijven of de snelheid beter onder controle te houden.

Daarnaast moeten auto’s straks beschikken over een geavanceerd noodremsysteem. Met die maatregelen wil Brussel trachten het aantal verkeersdoden in Europa terug te dringen.

Volgens de Commissie is nu 90 procent van de ongevallen te wijten aan menselijke fouten. Door de nieuwe maatregelen kan het aantal dodelijke slachtoffers in tien jaar tijd dalen met 7.000 en het aantal gewonden met bijna 39.000, zo is de verwachting in Brussel. De Commissie stelt daarbij niet te verwachten dat auto’s flink duurder zullen worden.

Dat alles staat in een voorstel om de Europese verordening voor de veiligheid van voertuigen aan te scherpen. Die plannen moeten nog wel worden goedgekeurd door het Europees Parlement en door de Raad van Minister, een procedure waar meestal veel tijd mee heen gaat. Dankzij Europese regels moeten nieuwe auto’s in de EU tegenwoordig al uitgerust zijn met technologie die waarschuwt als niet alle veiligheidsgordels zijn vastgemaakt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Brussel wil strengere veiligheidseisen auto’s - Automobielmanagement.nl

Brussel wil strengere veiligheidseisen auto’s

De Europese Commissie wil dat auto’s veiliger worden. Autofabrikanten moeten ze daarom verplicht uitrusten met meer technologische snufjes om bijvoorbeeld op de rijbaan te blijven of de snelheid beter onder controle te houden.

Daarnaast moeten auto’s straks beschikken over een geavanceerd noodremsysteem. Met die maatregelen wil Brussel trachten het aantal verkeersdoden in Europa terug te dringen.

Volgens de Commissie is nu 90 procent van de ongevallen te wijten aan menselijke fouten. Door de nieuwe maatregelen kan het aantal dodelijke slachtoffers in tien jaar tijd dalen met 7.000 en het aantal gewonden met bijna 39.000, zo is de verwachting in Brussel. De Commissie stelt daarbij niet te verwachten dat auto’s flink duurder zullen worden.

Dat alles staat in een voorstel om de Europese verordening voor de veiligheid van voertuigen aan te scherpen. Die plannen moeten nog wel worden goedgekeurd door het Europees Parlement en door de Raad van Minister, een procedure waar meestal veel tijd mee heen gaat. Dankzij Europese regels moeten nieuwe auto’s in de EU tegenwoordig al uitgerust zijn met technologie die waarschuwt als niet alle veiligheidsgordels zijn vastgemaakt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding