Het parlement wil ook dat tegen die tijd vier op de tien personenauto’s elektrisch of op andere manier emissievrij moet zijn.

"In plaats van te investeren in sjoemelsoftware, moeten de producenten zich voluit inzetten voor een vergroening van het wagenpark. Dat is essentieel voor een betere luchtkwaliteit. Onze burgers hebben recht op schone lucht," zegt het Belgische parlementslid en zelfbenoemd ‘volksnationalist en Europeaan’ Mark Demesmaeker. Of de wensen van het parlement het uiteindelijk ook halen is onzeker. In de Brusselse verhoudingen volgt nu een overleg met de Commissie en de Raad van Ministers. Verwacht wordt dat met name autoland Duitsland daar zo lang mogelijk dwars zal blijven liggen.

De Europese autofederatie Acea reageerde direct al negatief: "We maken ons zorgen over de extreem agressieve CO2-reductiedoelen", aldus secretaris-generaal Erik Jonnaert. "Dit dreigt een negatief effect te hebben op de werkgelegenheid in de hele waardeketen. Het zou de sector in recordtijd tot een dramatische transformatie dwingen." Jonnaert wijst er ook op dat er voorlopig nog te weinig infrastructuur is voor het opladen van elektrische wagens.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding