Prinsjesdag 2019: Zakelijke rijder profiteert nog maar kort van elektrische auto

Voor elektrische auto’s geldt dit jaar nog het bijtellingspercentage van 4%. Vanaf 2020 wordt het rijden in een elektrische auto onaantrekkelijker gemaakt voor de zakelijke rijder, dit komt door de verdubbeling van de bijtelling naar 8%. De zakelijke rijder heeft nog slechts enkele maanden de tijd om van het lage 4% bijtellingstarief te profiteren.

Prinsjesdag 2019: Zakelijke rijder profiteert nog maar kort van elektrische auto

Na de langere periode van onduidelijkheid, ‘gaat de bijtelling voor elektrische auto’s nu wel of niet omhoog per 2020?’, is er op Prinsjesdag eindelijk meer duidelijkheid gekomen. Tijdens de troonrede werden de voorstellen uit het klimaatakkoord van juni 2019 herhaald, namelijk dat elektrische auto’s vanaf 2020 geen 4% bijtelling hebben, maar 8%.

Deze 8% bijtelling per 2020 geldt ook niet meer tot € 50.000,-, maar tot € 45.000,-. Daarboven heeft een elektrische auto geen bijtellingsvoordeel meer, maar betaalt de zakelijke rijder 22% bijtelling.

Elektrische auto’s minder aantrekkelijk

Dit betekent dat een elektrische auto minder aantrekkelijk wordt gemaakt. Dit staat haaks op de sturing van de afgelopen jaren, waarin de verkoop van elektrische auto’s gestimuleerd werd. De sturing van de afgelopen jaren heeft geresulteerd in een jaarlijkse verdubbeling van de verkoop van elektrische auto’s. Dit heeft in 2018 geleid in een 5% marktaandeel van elektrische auto’s van alle nieuw verkochte auto’s. Het verhogen van het bijtellingspercentage zal ongetwijfeld de verkopen afremmen.

Profiteer nog dit jaar

4% is het bijtellingspercentage van volledig elektrische auto’s in 2019. Dit percentage geldt tot € 50.000,-. Boven de € 50.000,- betaal je 22% bijtelling. Om hiervan nog gebruik te maken moet de elektrische auto nog wel in 2019 tenaamgesteld worden. VZR (Vereniging Zakelijke Rijders) adviseert berijders waar mogelijk om dit jaar nog te profiteren. Er zit alleen wel een addertje onder het gras.

Vanwege de toegenomen populariteit van elektrische auto’s in Nederland is het voor sommige merken lastig om aan de vraag te voldoen en kan niet elk model nog in 2019 geleverd worden. Maak daarom als elektrische rijder een duidelijke afspraak met je werkgever c.q. leasemaatschappij over een eventuele verlate levering in 2020. Bijvoorbeeld, dat je kosteloos kan afzien van de order.

Reacties

Zoals we gewend zijn: voortdurend geknutsel aan de regels. Of beter gezegd: aan beloftes. Dit zwalkende beleid is voortdurend marktverstorend. Nu durft men zelfs het woord “overstimulering” te gebruiken voor electrische auto’s. Eindeloos geleuter over milieu en vooral duurzaamheid. Maar het probleem is nog altijd een hypocriete overheid die helemaal geen baat heeft bij duurzaamheid. Dat brengt domweg niet voldoende belastinggeld op.

Geplaatst door: Pijl op
Prinsjesdag 2019: Zakelijke rijder profiteert nog maar kort van elektrische auto - Automobielmanagement.nl

Prinsjesdag 2019: Zakelijke rijder profiteert nog maar kort van elektrische auto

Voor elektrische auto’s geldt dit jaar nog het bijtellingspercentage van 4%. Vanaf 2020 wordt het rijden in een elektrische auto onaantrekkelijker gemaakt voor de zakelijke rijder, dit komt door de verdubbeling van de bijtelling naar 8%. De zakelijke rijder heeft nog slechts enkele maanden de tijd om van het lage 4% bijtellingstarief te profiteren.

Prinsjesdag 2019: Zakelijke rijder profiteert nog maar kort van elektrische auto

Na de langere periode van onduidelijkheid, ‘gaat de bijtelling voor elektrische auto’s nu wel of niet omhoog per 2020?’, is er op Prinsjesdag eindelijk meer duidelijkheid gekomen. Tijdens de troonrede werden de voorstellen uit het klimaatakkoord van juni 2019 herhaald, namelijk dat elektrische auto’s vanaf 2020 geen 4% bijtelling hebben, maar 8%.

Deze 8% bijtelling per 2020 geldt ook niet meer tot € 50.000,-, maar tot € 45.000,-. Daarboven heeft een elektrische auto geen bijtellingsvoordeel meer, maar betaalt de zakelijke rijder 22% bijtelling.

Elektrische auto’s minder aantrekkelijk

Dit betekent dat een elektrische auto minder aantrekkelijk wordt gemaakt. Dit staat haaks op de sturing van de afgelopen jaren, waarin de verkoop van elektrische auto’s gestimuleerd werd. De sturing van de afgelopen jaren heeft geresulteerd in een jaarlijkse verdubbeling van de verkoop van elektrische auto’s. Dit heeft in 2018 geleid in een 5% marktaandeel van elektrische auto’s van alle nieuw verkochte auto’s. Het verhogen van het bijtellingspercentage zal ongetwijfeld de verkopen afremmen.

Profiteer nog dit jaar

4% is het bijtellingspercentage van volledig elektrische auto’s in 2019. Dit percentage geldt tot € 50.000,-. Boven de € 50.000,- betaal je 22% bijtelling. Om hiervan nog gebruik te maken moet de elektrische auto nog wel in 2019 tenaamgesteld worden. VZR (Vereniging Zakelijke Rijders) adviseert berijders waar mogelijk om dit jaar nog te profiteren. Er zit alleen wel een addertje onder het gras.

Vanwege de toegenomen populariteit van elektrische auto’s in Nederland is het voor sommige merken lastig om aan de vraag te voldoen en kan niet elk model nog in 2019 geleverd worden. Maak daarom als elektrische rijder een duidelijke afspraak met je werkgever c.q. leasemaatschappij over een eventuele verlate levering in 2020. Bijvoorbeeld, dat je kosteloos kan afzien van de order.

Reacties

Zoals we gewend zijn: voortdurend geknutsel aan de regels. Of beter gezegd: aan beloftes. Dit zwalkende beleid is voortdurend marktverstorend. Nu durft men zelfs het woord “overstimulering” te gebruiken voor electrische auto’s. Eindeloos geleuter over milieu en vooral duurzaamheid. Maar het probleem is nog altijd een hypocriete overheid die helemaal geen baat heeft bij duurzaamheid. Dat brengt domweg niet voldoende belastinggeld op.

Geplaatst door: Pijl op