Het bedrijf deed de oproep tijdens een internationale conferentie over verkeersveiligheid in de Zweedse hoofdstad Stockholm. Jaarlijks komen wereldwijd naar schatting 1,35 miljoen mensen om het leven in het verkeer. “Dat aantal roept alleen al om actie. Maar uit cijfers blijkt dat het risico in minder ontwikkelde landen drie keer zo hoog is.’’ Volvo Cars dringt er daarom op aan dat alle landen het gebruik van gordels, zowel voor als achter, verplicht gaan stellen. Ook zou er in de infrastructuur een betere scheiding moeten komen tussen verschillende verkeersdeelnemers.
Database
De Zweedse autofabrikant stelt graag haar grote kennis op het gebied van veiligheid in en rond auto’s ter beschikking aan de autoriteiten. Vorig jaar heeft Volvo Cars al een open database met informatie over onderzoeken naar verkeersveiligheid in het leven geroepen. “We hebben een lange traditie wat betreft verbeteren van die veiligheid door samenwerking, een essentiële succesfactor voor onze leidende rol op dat gebied,” zegt Malin Ekholm, hoofd van het Volvo Cars Safety Centre.
Gordel
Hij benadrukt dat de autogordel, die Volvo zelf al in 1959 heeft ingevoerd, veruit het belangrijkste veiligheidsaspect is in een auto. “Zonder die gordel werken andere geavanceerde veiligheidsfeatures in feite niet meer. Automatisch remmen is veel minder effectief als de mensen in de auto de gordel niet om hebben. Toch zijn er maar 105 landen die het dragen van veiligheidsgordels op zowel de voor- als achterstoelen verplicht stellen.”